ROMEO OG JULIE


Daggert med skede




PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Efter tæppefald sad jeg selvfølgelig også og klappede, så hænderne sved. Men jo mere de sved, jo mindre følte jeg, at der egentlig var noget at klappe af. Stykkets sidste scene viste to unge, smukke mennesker teatralsk oven på hinanden i et dunkelt gravkammer.
Teknisk set kom deres død af selvmord. Den bagved liggende årsag var visheden om den evigt elskede andens død. Først fandt ungersvenden sin livløse elskede og dolkede sig. (U)heldigvis var hun bare skindød, vågnede op, opdagede sammenhængen, og så var det hendes tur.
Det havde været så æstetisk tiltalende alt sammen. Sergei Prokofjevs musik, John Crankos koreografi, Balletten på Finlands Nationalopera, instruktionen, hele scenografien. Og ikke mindst det totale samspil i udførelsen, hvor danserne med en lethed af en anden verden overvandt tyngdekraften med trin og spring og gebærder og efter tre timer stadig så lige uanstrengte ud, mens de modtog tilskuernes hyldest.
OG HVAD SÅ? Hvad skal vi med sådan en gang følelsesporno?
Det var mit spørgsmål til mig selv. Skal jeg virkelig sidde her og slå hænderne røde imod hinanden på grund af noget så meningsløst som to selvmord.
Man dolker sig jo ikke i vore dage, man finder en udvej, man finder en ny, man græder ud og tænker sig om, man tager en timeout, man slapper af og bliver et nyt menneske, man går til psykolog og kæmper sig gennem depressionstunnelen, man følger femogtyve råd i et livsstilsmagasin og kommer videre.
Først og fremmest kommer man videre, for man er ikke en taber, man giver ikke op, ligger ikke på den lade side og andre til last, for verden venter jo, og ingen kærlighed er evig, der kommer altid en pige og en sporvogn til, kun livet er unikt og uerstatteligt og døden er slet ikke på dagsordenen, for den fører ingen steder hen.
Sproget bugner af den slags udtryk, der handler om at holde motoren varm og gang i hjulene med et fremadrettet blik. Og det må jo være, fordi vi elsker dem som udtryk for en negation af alt det, vi netop ikke vil, nemlig at havne i en blindgyde og opgive os selv.
For ser man statistisk på livet i et europæisk og globalt perspektiv, er det minsandten blevet bedre! Livslængden er forøget, sygdomme bekæmpet, menneskerettighederne mere udbredt, krigsforbrydere dømmes ved internationale domstole, vold, grusomheder og blodsudgydelser i form af henrettelser, mord, krige, trafikdrab med videre er blevet radikalt formindsket. Stenaldermenneskets risiko for at dø en naturlig død eller for et andet menneskes hånd var fifty-fifty, i middelalderen var tortur og lemlæstelse en almindelig straf for småforseelser, i 1700-tallet rapporteredes der hjem om bataljoners og generalers død, nu sørger en hel nation over en enkelt falden i Afghanistan. Pest og farsoter hærgede ustandseligt, solkongen Ludvig XIV huskes for udtrykket La loi, c’est moi – eller på godt dansk: Jeg gør, hvad pokker der falder mig ind.
Er det så mærkeligt, at værdien af det enkelte menneskes liv er vokset i takt med denne udvikling, der er accelereret betydeligt i de sidste par menneskealdre? Og at kravet til den enkelte om velbefindende og lykke samtidigt er vokset? Og hvem befinder sig vel ved at ofre sig?

Inte jag,

som de også siger i Sverige.
Det er bedre at forhandle end at ofre, og Hamlets og Julies sidste ord:

The rest is silence
og
O happy dagger

er meningsløse, fordi de lukker af for enhver dialog.
Og alligevel sidder jeg så der sammen med tusind andre mennesker og klapper som en rasende og er rørt og ønsker før jeg dør at se stykket sammen med alle mine børnebørn, for at de også på den måde kan lære noget om, hvordan livet er og fatte, at det ofte kun er gennem kunsten, vi kan nærme os de største spørgsmål – de spørgsmål, som vi helst vil snakke os ud af med en flom af de ypperste argumenter fra bagklogskabens køkkenhave, men som vi kan mærke brænder hænderne røde i tilskuerrummets mørke og bagefter må skjule, fordi vi ikke vil vise, hvor berørte vi har været.


ANNONCE



Ingen kommentarer:

Send en kommentar