MUSIKOPLEVELSENS KAMPZONE



Lyd! Monument for Sibelius



PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Oplevelsen, denne blog starter med, hænger i en tynd tråd sammen med Kampzoner, en klumme af Pia Fris Laneth i dagbladet Information. Derom senere. Først oplevelsen:
Vi havde løst billetter til en koncert med det finske barokorkester Suomalainen barokkiorkesteri. Billetsælgeren spurgte, om vi ville have madrasser og puder, eller om vi foretrak stole – der var desværre ikke flere sofaer.
- Og der er kaffe, te, vin og småkager, tilføjede han. – Det indgår i billetprisen.
Vi trådte ind i salen. Som jeg i skrivende stund ser den for mig, lå den indsvøbt i en slags clair obscur. Til venstre nodestativer og instrumenter ventende på musikernes stole. Midt for på puder og madrasser lå eller sad publikum. Andre strakte sig i dybe sofaer. Kun få havde som vi valgt stole.
Mens orkestret spillede værker af blandt andre Antonio Vivaldi, Georg Phillipp Telemann og Christoph Graupner, bemærkede jeg, at en del af de liggende strakte sig rigtigt ud og blundede. Et par i en af sofaerne lænede sig mod hinanden. En pige på fire-fem år kravlede lidt rundt mellem madrasserne eller lå på maven med hagen i hænderne. Kun få nippede til vinen eller førte en småkage mod munden.
I pausen blev man igen opfordret til at forsyne sig fra tagselvbordet. Eller man kunne gå op og kikke på instrumenterne bag nodestativerne.
Her lå viola d’amoren, hvis syv strenge over gribebrættet og lige så mange under det fik mig til at begrave hænderne dybt i lommerne for ikke at forgribe mig på den. Den sorte tværfløjte, en rigtig træblæser og ikke som nutidens tværfløjter forklædt i sølv, havde fløjtenisten desværre taget med ud. Altfløjten lå der, moderne og uinteressant. Men en baroklut med en hals som en udstrakt svanes og fireogtyve strenge stod jeg længe og pillede ved – i tankerne, naturligvis. Viola da gambaen lå lidt for sig selv med fem strenge i stedet for celloens fire og uden støtteben.
Og så videre.
Uden mindste vemod mindedes jeg den stemning af stivhed og højtidelighed, som koncerter med klassisk musik under min opvækst og længere frem altid var bundet op om. Helt anderledes end her, hvor vi, publikum, fik et kraftigt vink om at opføre os som de almindelige mennesker, vi er, og uden stress fryde os over den musik, som barokorkestret skabte foran os med humor og musikalitet.
Det havde uden tvivl fortjent et ti gange større publikum. Men så ville stemningen måske have været en anden, og oplevelsen ikke den samme som nu, hvor alt foregik afslappet og uden det mindste skin af, at her blev der arbejdet på højtryk for min og de øvrige tilhøreres musikalske frelse.
Lad mig præcisere de sidste, lidt patetiske formuleringer ved at spørge, om det centrale i musikernes arbejde ikke netop er at få os, publikum, med i den musikalske oplevelse, de vil formidle, og at få os til at føle, at det, de måske et helt liv har slidt med og brænder for, er præcis det, som vi sukker efter? Og er deres målgruppe ikke enhver?
Jeg vil helt undgå at tale om musikkens præsteskab. Det er ude i hegnet. Men jeg vil bruge ordene som en overgang til klummen Kampzoner, som jeg indledningsvis omtalte.
Udgangspunktet for Kampzoners ræsonnement er, at menighedsrådene i Danmark, der indstiller præster til ansættelse hos Kirkeministeriet, står for en af de største succeser på ligestillingsfronten. Nemlig ved at se til, at procentdelen af kvindelige præster i Folkekirken i dag er oppe på 50,6 procent.
For fireogtres år siden var den på - nul.
Denne feminisering af Folkekirken har medført visse ændringer i kirkens teologiske profil. Den har, med et citat fra klummen, der på sin side citerer bogen Kvinde, mand, kirke -  Folkekirken og den lille forskel, bevæget sig ”fra frelseslængsel til skabelsesfryd”.
I stedet for at give kristendommen en særstilling uden for og i modsætning til hverdagslivet, er grundtanken i den nye profil at forbinde dagligliv og kristendom. Det kan være i babysalmesang eller i gudstjeneste i et øltelt på Vorbasse Marked. Den første blev holdt af pastor Susanne Østbjerg i 2011. For resten går markedet tilbage til 1731 og besøges i dag af en kvart million mennesker.
Det kristne budskab er formodentlig uforandret. Det skal jeg ikke gøre mig klog på. Men borte har taget den stivhed og højtidelighed, som for mange kan være en uoverstigelig barriere. Ligesom samme stivhed og højtidelighed kan være en barriere til den klassiske musik.
For at få denne musik til at blive en lige så selvfølgelig del af hverdagslivet, som populærmusikken er det, fx i radio og TV, skal der arbejdes meget og målbevidst. Suomalainen barokkiorkesteris koncert lignede en begyndelse. Kampzonen er defineret. Men der er lang vej igen.


ANNONCE: 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar