NOBELFEST OG SLOTSBAL






Balkjole på gine







PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Nobelfesten i Stockholm og Slotsballet i Helsingfors. To fester i december, som min bedre halvdel og efterhånden også jeg med kun ét virkeligt forbehold deltager hengivent i.
Foran tv’et, naturligvis.
Den første, Nobelfesten med uddeling af alle Nobelpriserne, blev skudt i gang den 10. december for 111 år siden, nemlig på femårsdagen for den stenrige sprængstoffabrikant Alfred Nobels død. Festen, med kongen i spidsen som nationens repræsentant, efterlever en privatmands testamente og er blevet Sveriges største privat-nationale fest.
Samtidig er den Sveriges mest spektakulære vindue ud til den store verden. Her ser man, hvad nationen går for. Iscenesættelsen er højtidelig, men den løber som på skinner og virker derfor tvangfri.
Tunge fade bugnende af den smukkest arrangerede mad bæres ned til festsalen ad den lange trappe i marchtakt og med skridt så sikre som en bjerggeds.
Forskere fra eliternes elite får medaljerne af kongens hånd, men de er, de fleste af dem, mænd med humor. Det forstår man, når de villigt lader sig  interviewe af journalister bevæbnet til tænderne, men som smilende formår at skabe en afslappet atmosfære midt i højtideligheden. Herved får almindelige mennesker mulighed for at snuse til det sværeste af det svære indenfor hardcorevidenskaberne fysik, kemi og medicin – samt økonomi. Man forstår garanteret intet til bunds, men man fatter måske hovedlinjerne og vigtigheden i det sagte.
Bliver litteraturprisen tildelt en charmerende forfatter, kan han sno publikum om sin lillefinger og på fem minutter gøre en meget klogere på livet.
Når højt dekorerede gæster får lov til at fortælle, hvad de har konverseret med hinanden om under middagen, kan alle tilskuerne bag tv-skærmene følge med.
Vi er i køkkenet og får en smagsprøve på madlavningens og serveringens enorme logistiske problemer.
I år lagde jeg særlig mærke til interviewet med den studerende, der skulle kalde nobelpristagerne frem. På mange sprog. Også på kinesisk. Hun så nervøs ud og lignede en almindelig pige, mens hun fortalte om sit opdrag. Men var strålende smuk og afslappet, da hun udførte det fra den fine talerstol.
Nobelfesten er et skuespil uden skuespillere, et mangedifferentieret engangsspektakel. Hvert år med en ny iscenesættelse efter gamle mønstre. Hermed holdes traditionen i hævd, og heri ligner det Slotsballet i Helsingfors den 6. december. Og dog ligner det ikke.
Mens Nobelfesten er centreret om eliternes elite, nobelpristagerne i egne høje personer, tilhører deltagerne i Slotsballet blot eliten. I år var der i alt 1.800, hvoraf en del er selvskrevne. Det gælder regering og parlament, de højeste repræsentanter for forskellige kirkelige samfund og højere læreanstalter, erhvervslivets spidser, ambassadører, repræsentanter for traditionelle etniske minoriteter og andre.
Ud over dette mennesker, der i det forgangne år har gjort sig fortjent indenfor for eksempel idræt, kultur og kunst med videre. Der deltager også folk, præsidenten har mødt under sine rejser i Finland eller på Åland, og som han synes er en invitation værd.
Slotsballets deltagere udgør således et bredt spektrum af personer, som har gjort sig fortjent til æren at deltage. Her deltager ingen, som det anstår sig i en republik, på grund af nedarvede privilegier. Det er smukt og demokratisk, og det kan jeg godt lide.
Mens Nobelfesten er koncentreret omkring middagen, er Slotsballets centrale del balgæsternes indtog. Én og én defilerer de forbi præsidenten og hans ægtemage. 1.800 håndtryk gange 2 er mange, og de tager rigtig lang tid, og vi bivåner det hele. For herrernes vedkommende var kjole og hvidt for nogle år siden standard, nu ses en del jakkesæt. Herrernes påklædning udløser ikke journalisternes kommentarer, og evt. skaldethed eller langt hår forbigås i tavshed.
Til gengæld bliver der gået tæt på damerne. Altid rosende. Dalrende arme og rynkede barme kommenteres ikke. I hvert fald ikke i tv! Frisuren og kjolen, lang, naturligvis, bliver derimod sat sagkyndigt under lup, også i et jævnførende perspektiv. Hvad personen på skærmen bar tidligere år trækker kommentatoren ud af ærmet med samme behændighed som sportsreportere kan oplyse om, hvor mange indkast og mål en bestemt fodboldspiller har stået for i den igangværende sæson eller i de antal kampe, han har spillet for en bestemt klub.
Jo, de har læst på lektien og kan deres kram, kommentatorerne, og jeg tilstår, at de første ti-femten kommentarer kan være interessante. Men 1.800 divideret med 2 = 900 kommentarer til kvinders påklædning og frisure, det er for meget!
Ok. Indrømmet. Jeg overdriver. Men netop i overdrivelsen ligner jeg Slotsbalskommentatorerne. De sætter kvantitet over kvalitet, tager skyggen for legemet og glemmer kernen for skallen. Derfor siger jeg:
– Fuck udseendet! Er der nogen, der ligner en baldronning, kan vi jo selv se det.
Hvad der har givet præsidentens gæster ret til at komme til ballet, er deres fortjenester, som de har udtrykt i et langt kuglestød, en fantastisk roman, en heltedåd, en personlighed, præsidenten er faldet for, et vellykket træk i kampen for minoriteters rettigheder, et industriprodukt med verdenssucces, et enestående computerspil og så videre.
Ethvert menneske har en historie. Selvfølgelig også dem, der er inviteret til Slotsballet. Det er derfor, de er der. Nogle har måske svært ved at få den frem, men så må de hjælpes. Ligesom stjernerne i ethvert melodigrandprix bliver hjulpet til at fortælle deres historie.
Dette kræver research, research, research, indfølende fotografer og kompetente journalister, som kan mere end at kende forskel på blåt og grønt, silke og fløjl, højt opsat hår og hestehale. Men det er omtrent det niveau, de befinder sig på, Slotsballets journalister. Og når de – for det sker, indrømmet, laver et såkaldt interview, handler det for det meste om, hvordan det nu føles.
(Den finske, såvel som alle andre statsradiofonier burde have nultolerance over for den slag spørgsmål. Et års karantæne til den journalist, der stiller dem. Ved gentagelser fyring på gråt papir.)
Slotsballets idé er fin. Den hædrer Finland. Men måden, den formidles på gennem tv, er ensidig. Som Nobelfesten giver et udblik fra det prægtige Sverige, kunne slotsballet være et indblik i Finland. Det har et enormt potentiale til et tableau over, hvordan det står til i Republikken hvert år den 6. december. I stedet er det udartet til en udstilling af damekreationer.
– Fi donc! som franskmændene siger.


ANNONCE: 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar