PROFIL
Asger Albjerg
forfatter,
fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.
En tømrer
der slår med en hammer
på et skur
som han hver gang rammer.
(Benny
Andersen, Udsigt i kikkert)
I første bind af Karl Ove
Knausgårds Min kamp gør
jegfortælleren og hans bror rent i det hus, hvor deres alkoholiserede, afdøde
far tilbragte sine sidste leveår. Det stinker af forrådnelse og pis, der er
tomme flasker overalt, tøj flyder, sofaen er fyldt med afføring og så videre.
Alt beskrives omhyggeligt over nogle sider.
- Vad fan ska vi göra, sa jeg.
Yngve svarade inte, såg sig
omkring i rummet.
- Vi måste städa, sa han.
De køber
alle slags husholdningstekniske produkter og går i gang med rengøringen i en
sekvens, der med digressioner breder sig over halvandet hundrede sider.
I mine øjne
er netop disse sider nogle af de mest spændende i Knausgaards æstetiske
mastodonteksperiment i seks bind, hvor intet er for småt til at blive løftet
frem i omhyggelige beskrivelser, som efter en traditionel målestok er helt ude
af proportion med
begivenhedernes
betydningsfuldhed.
Muligheden
at læse beskrivelsen af rengøringen af huset som en allegori på den indvendige
renselse, faderens død giver årsag til, findes naturligvis. Men den læsning
giver i sig selv ikke et tilfredsstillende svar på spørgsmålet: Hvorfor er
dette spændende læsning?
Et bedre
svar, der tager maximalt hensyn til værkets detaljerigdom, ligger i den
forening af håndens og åndens arbejde, som de mange sider gestalter. Med ånden
kan man flytte et bjerg eller male en ladeport på et splitsekund. Arbejde med
hånden udføres på helt andre betingelser og stiller helt andre krav. Har man
ikke de rigtige redskaber til at sprænge og grave og bære, har man ikke slebet
og grundmalet ordentligt, kan man ikke få tankens virksomhed overført til
hånden, ja, så bliver arbejdet til ingen ting eller til det rene fusk.
Som æstetisk
eksperimentator er Knausgård en eminent håndværker, han er fortrolig med sine
redskaber og kender sine metoder. Dette mener jeg absolut rosende i en tid,
hvor forståelsen og respekten for det gode håndværk har været på retur så
længe, at selv såkaldte fagfolk er fremmede for den.
Et af de
første hårdtslående vidnesbyrd i den danske litteratur om denne
forfaldshistorie møder vi i revykomedien Frihed
det bedste guld af Erik Knudsen. Stykket er fra 1961 – eller med andre ord
fra den tid, da velfærdssamfundet satte rigtig
gang i hjulene, som man sagde. Det hele var sat på skinner efter følgende
leveregel, som dagens politikere i dagens krise sukker efter, at befolkningerne
skal efterleve:
Køb og kassér.
Det er ikke noget værd det stads.
Køb og kassér,
Før naboen sir det er gammeldags.
Køb og kassér.
Du får brug for alle knapperne.
Køb og kassér.
Der er nye ting på trapperne.
Kassér, kassér!
Det gør fler og fler.
Kassér, kassér!
Så kan du købe mer.
Dagens
dårlige håndværk er en naturlig konsekvens af denne slit-och-släng mentalitet,
som det lettere modificeret hedder på svensk.
Og hvad så? Er det bare ned ad bakke?
Som et
utilstrækkeligt svar skal det her blot noteres, at der for nogle dage siden
udkom en ny bog, som er bemærkelsesværdig i sin holdning til det arbejde,
hånden udfører med professionel kyndighed. Den er skrevet af Mattias Tesfaye,
murersvend og dansk folketingspolitiker. Det er en kombination, som er
usædvanlig i dag, hvor politikerne i Folketinget i overvældende grad har en
akademisk uddannelse inden for såkaldt relevante fag som økonomi, jura og
statskundskab.
Mattias
Tesfaye slår i sin bog Kloge hænder et
slag for det gode håndværk. Han tilslutter sig den græske filosof Anaxagoras,
som i antikken sagde, at det er hænderne, der gør mennesket til det mest
intelligente dyr. Det er derfor håndværket og ikke bøgerne, der har flyttet os ud
af naturen og ind i kulturen, mener Tesfaye.
Der fik de dén,
alverdens boglærde stræbere!
Danmark er,
siger Tesfaye, ikke en tung forskningsnation. Det er der slet ikke ressourcer
til. Danmark er en innovationsnation, som kan forvandle forskningsresultater og
opfindelser til konkrete produkter.
Den samfundsmæssige udfordring er
derfor ikke at konkurrere med hverken kinesiske, tyske eller amerikanske
universiteters forskningsmiljøer, men at sikre vækstmiljøer og erhvervspolitik,
der understøtter iværksætteri og innovation fra gulvet.
Respekt for
håndens arbejde, altså. Som i Knausgårds roman skaber det orden og giver rum
til selvrespekt og mulighed for en civiliseret
tilværelse. Det eneste, denne forvandling på samfundsniveau kræver, er
en mental revolution og sideløbende hermed en ændring af den materielle
produktion.
Det eneste…
ANNONCE:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar