PROFIL
Asger Albjerg
forfatter,
fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.
Det er Jang Song-thaek, billedet viser. Han var onkel til og
mentor for Kim Jong-un, Nordkoreas øverste leder, før sit totalt uventede fald landets
næstmægtigste mand, nu udraderet af Nordkoreas officielle historie.
Iscenesættelsen af fald og forsvinden er et klassisk udtryk for
den totalitære leders magtfuldkommenhed. At der i dagens verden er så
forholdsvis langt mellem den type rapporter om radikale udrensninger er et
velkomment tegn på fremskridt. Meninger, der går på tværs af de herskende,
henvises i stadig flere lande til den del af det politiske landskab, der hedder
oppositionen. Dér kan det være koldt, men det er ikke dødens kulde. Og har for eksempel
en minister talt uredeligt – og det er jo sket flere gange i Danmark i den
seneste tid - klarer hun eller han sig med livet og mindst halvdelen af æren i
behold.
Med rapporten om den nordkoreanske eneherskers koldblodige
magtudøvelse og det grusomme billede af Jang Song-thaek begyndte nogle
versestumper fra sekstenhundredtallets Danmark at rumstere i mit hoved. Jeg
fandt dem frem. De er fra landets første avis, Den danske Mercurius, der blev skrevet af magisteren og poeten Anders
Bording. Ikke på flad, demokratisk prosa, den form hører en senere tid til med
krav om samtale på lige fod. Bording skrev på fuldfjedrede alexandrinere, et
versemål, som forbindes med heroiske hændelser med fyrster og halvguder m/k i
centrum. Det er i netop deres miljø, højt hævet over de grå hverdagsmenneskers
uendeligt trælsomme liv, det følgende udspiller sig.
”Det er hof lefnetz art. Hof-trappen er bestrøed
Med ærter vel saa tæt/som volde fald oc stød.
I dag ved Herre-bord/med ord/som Centner Veye:
I morgen mindre værd/end det som Folk udfeye.
Thi voct dig/Hofmand/vel: Fryct Gud/og giør dit kald:
Vær Kongen huld og tro: Det er mit raad for fald.”
Versene er
fra det herrens år 1667 eller syv år efter enevældens indførelse i Danmark. Linjerne
refererer dog ikke til enevoldsstaten Danmark, de er skrevet som en
udenrigspolitisk kommentar. Men den, der læste dem den gang, kunne ud fra
lokale erfaringer nikke indforstået. For sådan var det også i kongerigerne. Her
var menneskets skæbne og historiens gang bestemt af samfundsordenens
vertikalitet med Gud og den guddommeligt sanktionerede enevælde som den øverste
og urokkelige instans. Her var det frie fald til den absolutte bund en
mulighed. Magtens centrum blev repræsenteret af tronstolen, og magtudøvelsen
var indbygget i et system af urokkelig magtfordeling, der blev reproduceret
gennem arveriget.
Dette
kunne, som i andre diktaturer, medføre en arbitrær magtudøvelse, der fulgte
despotens mavefornemmelser. En kongedatter, Leonora Christina, kunne havne i
fængsel i næsten to og tyve år, fordi hun overglinsede dronningen. Også
stormænd kunne falde, hvis de ikke tog sig i agt for ærterne på hoftrappen.
Det gjorde
Peter Schumacher med adelsnavnet Griffenfeld ikke. Hans historie er ekstra
gribende, fordi den indeholder både en spektakulær opstigning og en grusom afsked
med magten.
Som søn af
en borgermand i København, faderen var vinhandler, var en stilling som kongens
arkivar det højeste, han med rimelighed kunne håbe på. Men han blandede sig i
administration og politik, forfattede Kongeloven
i 1665, blev kancelliråd og medlem at Statskollegiet og Højesteret. Et år efter
den middelmådigt begavede og udsvævende Christian V’s tronbestigelse i 1670 blev
han udnævnt til gehejmeråd og i 1674 til rigskansler. Som sådan samlede han
udenrigs- og indenrigspolitikken under sig.
To år
senere blev han fængslet og dødsdømt. På retterstedet blev han benådet til
livstidsfængsel.
Sådan
skete i datidens dobbeltmonarki Danmark-Norge. Det er heldigvis længe siden. Omkring
to hundrede og halvtreds år skulle der gå, før det royale diktatur blev
afskaffet, først med Grundloven af 1849 og siden med anerkendelsen af
parlamentarismen i 1901.
Hvis det
kommer til at gå lige så langsomt i Nordkorea, skal vi frem til midten af to
tusind to hundredtallet, før der i landet findes et rimeligt grundlag for
udøvelse af demokrati.
Tanken er
chokerende. Også, fordi den maner til eftertænksomhed om den lange historie,
der, alle forskelle til trods, er Danmarks vej mod folkestyret.
ANNONCE:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar