FODRING TILLADT






PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.


Vi var på besøg i Danmark og havde bestemt os for et stop ved Nyborg Slot, middelalderborgen med ni hundrede år på bagen, sæde for danehofferne, hvor rigets stormænd mødtes med kongen. I midten af 1500-tallet blev borgen udbygget til en af Danmarks stærkeste fæstninger. Forfaldet af den firfløjede bygning begyndte hundrede år senere efter Svenskekrigene.
– Og, fortsatte jeg belæringen af min ledsager, da vi vel ude af bilen så de røde borgmure rejse sig på den anden side af voldgraven, – på den måde spejler Nyborg Slot danmarkshistorien, der i en nøddeskal er en tabshistorie.
Tag vikingeriget med besiddelser i England og Valdemarernes baltiske herredømme. Kalmarunionen med dansk konge. Alt tabt. Svenskekrigenes tab af Skånelandene. 1800-tallets tab af handelsflåden til England, af Norge til Sverige, af Sønderjylland til Tyskland.
– Og så videre, og så videre, sagde hun. – Men I overlevede jo som et nationalt stolt land.,
– Jep! svarede jeg. – Og det beror på oplysningen og troen på den enkeltes omdømme. Vi kan ræsonnere og ved, hvor grænsen går. Det skaber tillid, så vi ikke behøver alle de regler. Se for eksempel på...
– Sverige, indskød hun.
– Ja, og Tyskland. Du ved, hvad det første var, jeg lærte i tysk: In Deutschland ist alles verboten, was nicht ausdrücklich gestattet ist. Sondern in Dänemark...
– Ja, ja, du har sagt det tusinde gange. In Dänemark ist alles gestattet, was nicht ausdrücklich verboten ist.
– Nemlig, og det gælder også Sverige!
– Ja, de regler, svarede hun og gik over græsset mod broen over voldgraven. Under den snadrede ænderne. På den anden side vejede Danneborg på sin femogtyve meter høje stang.
– Se ned, sagde hun.
Der var et skilt.

FODRING TILLADT,

meddelte det.
Hun nikkede frem for sig og gav mig et venligt klap på skulderen.
– Det var så den illusion, sagde hun bare.


ANNONCE:

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar