FORÅRSGALSKAB





PROFIL
Asger Albjerg                     
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.


Det er forårsgalskaben, der angriber,
jeg kan ikke sidde stille,
maj måned skælver i mig,
knopperne springer ud til højre og venstre,
fugleskarer synger,
hjertet er en trykkoger
i konstant fare for overophedning,
jeg graver, planter,
og regnen falder,
mens jeg banker måtter, ude af mig selv.

På den anden side af hækken
svulmer naboens hjerte.
Mens han tumler rundt
på sine alt for høje bakker,
gør jeg mig nyttig i urtebedet.
Han hyrer en gravko,
jeg starter min trillebør og kommer først.

Næste morgen vågner jeg med ondt i ryggen,
det er svært at komme på højkant,
umuligt at sætte sig,
endnu værre at blive stående.

For megen lidenskab i går,
også for knæene, som jeg lå på
i evig tilbedelse med min plantepind i hånden.


Med tak til Mud, Nordbrandt, Heine, Oehlenschläger, Sørensen, Rifbjerg, Andersen og naboen, som ikke siger et ord.


ANNONCE:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar