UNDER JORDEN






PROFIL
Asger Albjerg                     
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Det eneste vellykkede i denne blog er billedet, som viser alt. Men sådan er historien bag det:
En af forårets små sejre er over en stub, jeg skubbede op med jernstangen. Den stod nede i græsplænen, og der havde den stået i femogtyve år som én rest af de syvogtyve træer, jeg fældede. Der er folk, som påstår, at de kan huske kyssene med deres første kærester bedre end dem med deres ægtefælle gennem mange år. Andre husker deres biler. Selv husker jeg mine første træer, og hvor de stod.
Også på grund af stubbene.
Hvor jeg dengang kæmpede for at få dem op! Lige indtil jeg fik en motorsav og begyndte at snyde ved at grave en rende ti centimeter ned og hele vejen rundt omkring dem og sætte motorsaven til.
Wrumm-wrumm. Jord på. Så græsfrø, solbærbuske, kartofler, bønner, squash, salat, dild, gulerødder eller hvad, det nu var. Det var det rene hokuspokus med den motorsav.
Nu, femogtyve år efter, hævner stubbene i græsplænen sig.
Det meste af dem er blevet til muld, men tilbage findes der huller dækket af ti centimeter græstørv. Det gynger lidt. Behageligt. Og faretruende som i en mose. Jernstangen forsvinder i frit fald en meter ned, så der er ikke andet at gøre end at få fat i spaden og skrælle tørvene af og skubbe resterne af stub og de største rødder op.
Som regel rummer sådan et hul fire læs med trillebøren – en påmindelse om, at stubbene var nogle ordentlige krabater.
Stumpen efter dagens stub stod cirka en meter under jorden. Dens længde var godt halvtreds centimeter, diameteren det halve, den underste del afsavet, træsorten fyr.
Men det var jo et birketræ, der havde stået der! Dét husker jeg tydeligt.
Og det var jo stubbens øverste del, jeg havde savet af!


ANNONCE:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar