SÆLG FINLAND!



 
...€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€...
PROFIL
Asger Albjerg                     
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.




Jeg skal ikke gøre mig klog på den finske konkurrencekraft. Hverken, om den er i bund, hvad den højredrejede finske trekløverregering gang på gang understreger som årsagen til drakoniske nedskæringer med blandt andet trusler om indgreb i arbejdsmarkedets frie forhandlingsret. Eller om landets konkurrencekraft faktisk ligger lunt på sin ottendeplads i EU.
Der er så meget løgn og latin i sammenblandingen af økonomiske beregninger og politiske spilfægterier, at en stakkels lægmand ofte må give forstanden en god dag. Og hvad hjælper det at hælde sit arme hoved til såkaldte eksperter, som på sin side også er uenige. I denne forbindelse er der faktisk kun 2 plus 1 ting, jeg er sikker på stemmer i forhold til Finlands omdebatterede økonomiske situation, som medierne med henvisning til arbejdsgivere, banker og regering lader kører i båndsløjfe.
1: EU-sanktionerne mod Rusland, udsprunget af Krim-Ukrainekrisen, har ramt Finlands eksport mod øst uforholdsmæssigt hårdt med betydelige tab til følge.
2: Nokia, mobiltelefonen, som engang til finlændernes uendelige stolthed var verdens mest solgte, er indgået i Microsoftimperiet, hvilket har indebåret national nedtur på såvel det økonomiske som på det mentale område.
Det store skræmmebillede er at havne i en økonomisk situation, som grækerne med støtte fra blandt andet et vrangvilligt Finland muligvis er ved at arbejde sig ud af. Den finske regerings eget udspil er velkendte i en borgerlig politisk sammenhæng. Det drejer sig om nedskæringer på blandt andet uddannelse og de svagestes lønninger, mens arbejdsgiverne skal nyde en række fordele, så de, som det hedder, kan få kapital til nye investeringer.
Indtil videre har processen for at få Finland på fode været et uskønt skuespil med trusler, urimelige deadlines, kovendinger med videre. Noget mindre elegant har jeg sjældent set. To højdepunkter i kølvandet på regeringsudspillet var en demonstration med flere end tredive tusind deltagere, hvor nedskæringer på de typiske kvindeområder blev stærkt kritiseret. Det andet var en på alle måder ekstraordinær tv-tale, som statsministeren holdt for nationen. Den bestod i vid udstrækning af hans partis valgprogram, som han aflirede med udtryksløst ansigt og hænderne på bordet foran sig.
Det har muligvis været den rigtige strategi i forhold til hans egne vælgere, men på mig virkede hans appel om at tage sig sammen, tage skeen i den anden hånd, nikke den en skalle, vende skuden og få den på ret køl, eller hvordan man nu skal udtrykke det, total virkningsløs. Envejskommunikation af værste skuffe var, hvad han stod for. Som et ekstra søm i ligkisten smittede hans halvdøde udseende af på budskabet, som også af den grund faldt til jorden.
3: Det tredje, jeg er sikker på, tager sit udgangspunkt i såvel regeringens manglende elegance og det både døde og dødfødte i statsministerens monolog.
Det er ikke med de politiske lederes mentale stagnation som drivmiddel, at finlænderens velkendte flid og pålidelighed bliver kanaliseret mod fremtidstro og velstand. Hvad der er behov for er at brande Finland som skaber af produkter, ingen kan leve uden. Nokiatelefonen havde et momentum uden sidestykke, men det var ikke skabt af Finland. Det var tidens.
Uheldigvis har denne kolossale succes været med til at fremme en udbredt opfattelse, at bare et produkt har kvalitet, sælger det sig selv.
Hvad det nu drejer sig om er at investere massivt i at sælge Finland, så sandt termen konkurrencekraft til forskel for det beslægtede konkurrenceevne udstråler udadrettet energi.
Det er min fornemmelse, at der på den front ikke gøres en hundrededel af det, der behøves. I forhold til omverdenen gør mange finlændere en dyd af det uelegante, det kejtede, sommetider ligefrem tykpandede. Man er, hvad man er, og man har ret til det, for man har tilkæmpet sig retten til at være et frit folk gennem sved, tårer og masser af blod.
Der er her en stolthed, som er lige så urokkelig som respektabel.
Men samtidig er stoltheden indadvendt og udialogisk, og det er det, der er problemet. Finlands krise i det omfang, der er en, løses ikke ved, at borgerne med regeringen i spidsen ser ind i deres eget indre mørke med hænderne på bordet, den løses med åbenhed og munterhed som varemærke. Her opstår en platform, som bringer folk i et samvær, der kan vokse en god handel ud, her ligger i et kommercielt perspektiv den yderste mening med at bringe folk sammen.

Connecting people,

som mobiltelefongiganten Nokias slogan engang lød. Men uden at finlænderne egentlig forstod, hvad det drejede sig om.
Indadvendthed er ingen kunst i Finland, den har man en lang tradition for. Men udadvendthed i fornøjeligt samvær kan læres. Det er en mental forandring, og jeg har haft den udelte fornøjelse at opleve, hvordan den er vokset frem i de ca. femogtredive år, jeg har boet og undervist her i landet. 
Der er dog stadig lang vej, for i samme tidsrum har andre nationer med en bedre startposition bevæget sig i samme retning.
Målet er ikke nået, før man kan sælge sand i Sahara og isterninger på Nordpolen.


ANNONCE:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar