DRONNINGENS TALE



 
Dronning Margrethe II












PROFIL
Asger Albjerg                     
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet



Kunne Danmarks dronning, Margrethe II, holde følende tale:

Danskere er jyder, fynboer, sjællændere og mennesker, der bebor Danmarks hundredvis af øer. Danskere er også indvandret fra Afghanistan, Pakistan og Polen, Sverige, Somalia og Syrien. Mine forfædre indvandrede fra Tyskland og giftede sig med udenlandske prinsesser, min mand kommer fra Frankrig, og mine børn har valgt ægtefæller fra fjerne, fremmede lande.
Det er ikke altid så let at sige, hvor vi er fra. Hvilken nationalitet vi tilhører. Det sted, vi kalder ”hjem”, er det sted, hvor vort hjerte er. Og det kan ikke altid placeres inden for landegrænser.
Danskere er piger, som forelsker sig i piger. Drenge, som forelsker sig i drenge. Og piger og drenge, som forelsker sig i hinanden.
Danskere tror på Gud, Allah, altet og ingenting. Danskere synes om Carl Nielsen, Nephew, Allan Olsen og Medina. Med andre ord: Danmark er jer. Danmark er os. Når vi synger ”Der er et yndigt land”, skal vi huske, at vi også synger om hinanden. For det er os, som er landet. Derfor er vor nationalsang også en kærlighedserklæring til det danske folk.
Mit største håb for Danmark er, at vi skal kunne tage vare på hinanden. At vi skal bygge dette land videre på tillid, fællesskab  ædelmod og uegennytte.

Talen blev holdt for nogle dage siden af Norges konge, Harald V. Jeg har, med al respekt for kongen, oversat talen fra norsk til dansk.
Kunne man ønske, at dronning Margrethe holdt den?
Det må være hendes valg. Copyrighten må hun diskutere med sin kollega fra Norge. Min oversættelse står helt til hendes disposition.


ANNONCE:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar