JØRGENS SURDEJ 2


Brødrelease



PROFIL
Asger Albjerg                     
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Hvad har Post Nord og hjemmebagt rugbrød med hinanden at gøre? Mere, end man skulle tro. I hvert fald for en dansker bosat i Finland.
Det hele begyndte for et par uger siden med sikkerhedskontrollens konfiskering af Jørgens Surdej. Det skete i lufthavnen i Kastrup, og det bragte mig i en fortvivlet situation, for Jørgens Surdej er den kraftigste og mest sejlivede surdej, verden endnu har set. Grænsesprængende i sin evne til at overleve og hæve.
Surdej med sisu, som man siger i Finland.
Hvad der siden skete med den, og hvilke sikkerhedsrisici dét har medført, kan man kun gisne om. Det har jeg gjort ved tidligere lejlighed. – Men hævet over enhver tvivl er det, at den har potentiale til at være langt farligere for verdens sikkerhed end Michael Flynn, Du-Ved-Hvems netop afgåede nationale sikkerhedsrådgiver, der lyver og fraterniserer med russerne – for ikke at tale om samtlige borgere fra Irak, Iran, Libyen, Somalia, Sudan, Syrien og Yemen, der drømmer om et lykkeligt liv i Guds Eget Land.
Mit problem var ikke tænkte katastrofer, det var konkret og derfor meget alvorligere: Hvad skulle jeg gøre for ikke at havne i en fælde med middelmådig surdej, som er udgangspunktet for mimrende pensionisters netjammer over svært tyggede brødhumpler, fordi dejen nægter at hæve netop den dag, den skal.
For surdej er tricky, lærte jeg i mine surdejsløse dage, hvor jeg læste alt om emnet, også beretninger fra kvikke brødbloggere af begge køn.
Surdej er som en forkælet sultan, forstod jeg, der skal lokkes af udvalgte hetærer for at svulme af elskov.
Surdej finder sig ikke i hvad som helst, men vil blive plejet med tre dråber kærnemælk og en lille teskefuld rugkærner samt ti dråber vand på plus 3,758 grader celsius hver anden dag klokken 07.45 præcis for ikke at hensygne – miste potensen, som det hedder på surdejsfagsprog.
Og skal surdejens ejermand m/k for eksempel på ferie, vil den ikke med, men plejes på en institution af kvinder med bløde hænder. På svensk hedder sådan en anstalt ett surdegsdagis, og det ord kan i mangel af bedre gerne adopteres af det danske sprog.
Rastløs som jeg var i disse mine surdejsløse dage, fordybede jeg mig i de mange surdejstragedier, der har rystet verden, men også i heroiske fortællinger om surdej, der imod alle odds svulmede på det rigtige tidspunkt og bragte god smag til folket og sundhed og kys til bageren.
Men alt dette var ikke andet end salt i såret, for jeg manglede den rigtige surdej, min! Jørgens! der bare kan og kan i den grad, at man næsten må kalde den eksplosiv. Ingen fine fornemmelser, det er lige på og – . Ja, sådan fortalte Jørgen, at den havde det med de danske råvarer.
Og han er fuld ud pålidelig, jeg har kendt ham i mange år.
Men med finske råvarer – hvordan skulle det gå, hvis altså... Kunne den forene sig samdrægtigt med disse råvarer, der har gjort rugbrød til Finlands nationalret, et kernefyldt svar på Danmarks ditto: fedt flæsk og melsovs med persille.  
Det var spørgsmålet!
Hvad skulle jeg gøre? Jeg tog telefonen med bange anelser og ringede til Jørgen, som vi nu kender som ophavsmanden til verdens mest robuste surdej. Jo, selvfølgelig ville han da gerne sende en ladning, som han udtrykte det, men set fra hans hjemmebageri var det ikke så meget et spørgsmål, om surdejen ville overleve Post Nord, men om Post Nord kunne overleve hans surdej. Hvis og såfremt og ifald den blev henlagt i et postkontor eller værre: glemt i et fly eller andet transportmiddel på rejsen fra København til Helsingfors...
Han fuldførte aldrig sætningen, måske var han bange for telefonaflytning, det stod dog klart, at han ikke ville svare for konsekvenserne.
Men frem kom den, surdejen, afsendt mandag og modtaget ved brevsprækken fredag, sandelig lidt af en rekord i disse dage, hvor forsendelser Danmark-Finland tager op til tre gange så lang tid som for nogle år siden.
Hvis de da overhovedet kommer frem.
Glæden var derfor til at tage og føle på, da jeg blandede mel og hele og knuste kerner med surdejen, der blev æltet forsvarligt med et arvestykke fra min svigermor, en røremaskine med kræfter som en halv elefant. Som på kommando gjorde surdejen sit arbejde, brødet svulmede, som det skulle, og da det var bagt, skar jeg det i skiver med et arvestykke fra min mor, en brødmaskine af mærket Raadvad.
Jeg lover, det var alt besværet værd. Brødet smager så godt, at man næsten ikke kan vente, til man bliver sulten. 
Og surdejen? Den har allerede lært nogle finske gloser og glæder sig til næste bagedag.



 ANNONCE: 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar