SOMMERGRILL




Dog ikke HK-bleu.



PROFIL
Asger Albjerg                     
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Når det er sommer i Finland, er pølserne altid optimalt grillede.
De var det min første sommer. Det var på en græsplæne i Österbotten. De har været det lige siden.
Den gang lugtede de lange, lune aftener altid af grillvæske fra balkoner og haver. Her stod grillmesteren bag sin kuglegrill og brankede pølser.
Han havde altid en øl ved hånden. For en sikkerheds skyld. Hvis nu ilden skulle tage overhånd. Og et par stykker i reserve, som var gode mod halsbrand.
Jeg har aldrig set en kvindelig grillmester, og jeg har aldrig spurgt hvorfor. Heller ikke om, hvorfor øl løber nedad.
Pølserne kaldtes HK-bleu efter den blå tekst på indpakningen. Det franske ord for blå tilførte dem forventninger om noget fint og velsmagende.
I hver pakke var der to pølser, der sammen dannede en tilspidset ellipse. De var lange og tykke. Når de havde fået den velkendte sorte skorpe, var de færdige. Med sennep og ketchup smagte de som noget midt imellem ristet franskbrød og kartoffelmos.
Derfor var brød og kartofler non grata. HK-bleu var all in one.
Pølsen blev ofte serveret på paptallerkener. Det sparede opvask, og hvem gad vaske op efter at have proppet sig fuld af pølser med ketchup som glidecreme og tre øl og en snaps for at løsne tungen og løfte humøret?
Min første finske sommers første finske ord var makkara, pølse. Jeg forbinder det altid med HK-bleu, og tro mig, en branket, finsk HK-bleu ved en sø efter sauna er en ophøjet oplevelse, ingen fransk middag kommer i nærheden af.
I dag har gasgrillen afløst kuglegrillen. Der lugter ikke længere af grillvæske ude i Finlands haver, gløden kontrolleres ved at dreje på en gashane, og pølserne hedder Wurst eller mere sofistikeret saucisser. Det lokale supermarked har mindst tyve forskellige slags, dem får børnene et passende udvalg af, mens de voksne serveres saftdryppende kød i hele stykker, kvinder svaler sig med hvidvin, mændene tapper rød papvin fra hanen, og der tales så dæmpet i sommernatten, at man kan høre myggene nærme sig.
Skulle der endelig ske noget uforudset med gasgrillen, er der en godkendt skumslukker lige ved hånden.
Men efter alt, hvad jeg har set af udfoldet feminisme, trodser manden stadig kvindens ret til glød, røg og en plads bag grillen. 


ANNONCE:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar