MERE BØRNEMAGT



MERE BØRNEMAGT


PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.


Ordenen nedenfor er ikke mine, de er fra et interview d. 8.10.2017 i The New York Times med republikaneren Bob Corker, formand for det amerikanske Senats Udenrigsudvalg

Det hvide Hus er blevet en voksenbørnehave.

Retorik fra det hvide hus baner vejen for den Tredje Verdenskrig.

De næste ord er heller ikke mine, de er fra en artikel i Dagbladet Information den 5.10.2017 og viderebringer nogle synspunkter fra de 10-11 årige elever i 5.E på Skødstrup Skole.

Signe Mie Daugaard Wolf, 5.E:
Jeg vil gerne sige til de voksne, at de bare skal prøve at gøre noget rigtig godt for verden. Man kan f.eks. starte med at have en uge, hvor man ikke spiser kød og køber mad, der ikke har så meget emballage.

Hans Rahbæk, 5.E:
Nogle gange bliver jeg bange, når jeg ser videoer på nettet om alt muligt, der oversvømmes, og animationer af, hvordan Jorden kommer til at se helt mærkelig ud i år 2070. Det ser skræmmende ud.

Cecilie Laursen, 5.E:
Jeg håber, der er nogle voksne, der læsere i avisen og tænker over det, vi siger, mens de drikker deres kaffe. Så skal de fortælle deres børn og børnebørn, at vi er nødt til at gøre noget sammen.

Jasmin Maudchana Bovbjerg, 5.E:
Jeg kan godt blive irriteret på de politikere, der bare siger nej, når der kommer et forslag, som er godt for naturen. Så sidder de bare og skændes som små børn. Jeg tænker bare: Hallo, er I ikke voksne eller hvad?

Naya Linton, 5.E:
Når jeg ser billeder fra Nepal, hvor alt er oversvømmet, får jeg virkelig en klump i halsen. Man kan forestille sig, hvordan det må være. Nogle gange synes vi, at vi har det hårdt med pligter og sådan noget, men det er jo ingenting.

Cajsa Dahl Emborg, 5.E:
Vi udleder alt for meget CO2 fra kraftværker og biler, spiser for meget kød og køber varer, der hentes hjem fra den anden side af kloden. Det er den livsstil, der lægger pres på kloden.
Vi kan selv gøre nogle små ting i hverdagen. Genbruge mere, spise færre bananer og mindre oksekød. Men de store ting som vindmøller og billigere elbiler, det er jo de voksne, der bestemmer det.
Jeg kan faktisk godt blive lidt vred på de voksne.
Det er jo de voksne, der bestemmer. Det er dem, der skal vise os, hvordan vi skal gøre og ikke omvendt. Vi kan ikke bare vente, til vi bliver voksne med at gøre noget.

For nylig, fortæller Information i samme artikel, talte statsminister Lars Løkke Rasmussen direkte til den helt unge generation i en tale på Ungdommens Folkemøde. Han sagde:

I er den sidste generation, som kan redde kloden fra et klimasammenbrud. Så I står med store muligheder, men også med et stort ansvar.

Det store spørgsmål er: hvorfor sagde Danmarks statsminister I, og ikke vi? Hvorfor lagde han byrden på den kommende generation i stedet for selv at påtage sig ansvaret?
Lad os tage citatet én gang til, nu lettere omskrevet:

Vi er den sidste generation, som kan redde kloden fra et klimasammenbrud. Det tager vi selvfølgelig på os.

Dette ville have været et godt bidrag til at mane klimaforandringsspøgelset i jorden. Så var kun den anden af de store dommedagsfortællinger tilbage: Atomkrigen. Den får en kommentar med på vejen af

Hans Rahbæk, 5.E:
Jeg er mest træt af Donald Trump ovre i USA. For han vil lave alle mulige mure rundt om landet. Han er bare ligeglad med alt og laver krig over det hele. Ham er jeg faktisk rigtig træt af. Han er en værre en for at sige det lige ud.

Eller for at gentage Bob Corker, formanden for det amerikanske Senats Udenrigsudvalg, nu i transskription fra interviewet i The New York Times:

And, you know, he [Donald Trump] doesn’t realize that, you know, that we could be heading towards World War III with the kinds of comments that he’s making.


ANNONCE:

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar