#METOO OG MUREN





 
PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.


#MeToo-bevægelsen er blevet sammenlignet med Murens Fald. Fortiet undertrykkelse og udnyttelse har fået stemmer. Forpinte kroppe og gnavende tavshed har gjort oprør. Fællesskabet, solidariteten, sliddet sammen mod et højere mål var ikke andet end et skalkeskjul for selvhævdelse. Råbet om broder- og søsterskab udmøntede sig i magtbegær og misbrug.
Nu skal krænkerne få kærligheden at føle, hedder det med en grusomt ironisk formulering.

For vi er kvinder, vi er mange, vi er halvdelen,

som den finlandssvenske poet Warva Stürmer sang engang i 1970’erne.
Eller

Wir sind das Volk,

som de råbte – de 70.000 demonstranter, der efter den traditionelle mandagsbøn foran Nicolaikirche i Leipzig i oktober 1989 indledte den skelsættende demonstration, der skulle vælte DDR-regeringen og genforene Øst- og Vesttyskland.
Kun fantaster havde set dén revolution komme, og hvem tager fantaster alvorligt?
Siden faldt Muren og blev brugt som fyld på byggepladser, da det gamle DDR blev bygget nyt, eller havnede som brokker på kaminhylderne rundt omkring i de små hjem.
Otteogtyve år efter faldt så den mur af tavshed, der havde omgærdet sexuelle krænkelser, misbrug, angreb, udnyttelse, chikane og voldtægt af kvinder. Det gamle begreb om jus primae noctis, adelsmandens ret til den første nat med den nygifte bondepige, blev afsløret som gangbar praksis i nutidige magtmænds varierede krænkelser. For eksempel som forudsætning for, at kvinder kunne stige i hierarkiet, få stilling, lønforhøjelse eller slet og ret for at de kunne undgå at blive fyret.
En sund kontrakt indgået på frivillig basis, forsvarer magtmanden sig.
Mindst én ting glemmer han: lummerheden. Som kommer af, at han ikke frit, åbent og fra starten deklarerede vareudvekslingens præmisser, når saglighed blev erstattet af sex.
På samme måde følte mange i det gamle DDR, at de blev udnyttet i et samarbejde på magtens præmisser, hvor den blev ophøjet, som accepterede undertrykkelsen, mens de protesterende blev overset, tilsidesat, degraderet.
Lidt dristigt vil jeg karakterisere disse magtmænd som anakronismer, fordi de

tilhører eller er præget af en anden tid end omgivelserne (fra Den danske ordbog).

For der var jo en tid, da udnyttelse og udbytning af såkaldt lavere klasser var anerkendt. Slaven, for eksempel, og kvinden og andre repræsentanter for underklassen var elitens legitime bytte.
Sådan er det ikke længere. Slaveriet blev afskaffet, underklassen blev til arbejderklassen og tilkæmpede sig rettigheder, og kvinderne – ja, kvinderne bider ikke længere skammen i sig, men peger på deres undertrykkere og tekster også jeg.
I den bedste af alle verdener vil #MeToo-bevægelsens generaloprør mod en grundfæstet krænkerkultur resultere i en uendelig række retssager  mod dem, der udpeges som krænkerne.
Det er et revolution, som kun lige er begyndt.



SE MIN HJEMMESIDE: asgeralbjerg.fi og læs et gratis uddrag af min kommende bog, Sfinksens datter.


ANNONCE:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar