BENNY ANDERSEN, 1929-2018

Trykt i 130.000 eksemplarer










PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Mennesket vil så meget godt, som det aldrig får gjort, det kender det rigtige, men gør gang på gang det forkerte.
Kræver det bevis?
Se på dig selv, iagttag din nabo, læs avis.
Fristelser og fejltagelser står i kø, livsløgnene florerer, bedrag er dagens orden.
Det er derfor, vi har moral, især på andres vegne, det er derfor vi har love, så vi kan få ret, og det er derfor, vi elsker Benny Andersen.
Vi gør det, fordi han ved, hvordan vi er, og hvordan vi gerne ville være.
Han er kritikeren med ømhed, profeten uden tungetale, han er en jævn mand, der bemestrer kunsten at få os til at støde ind i det danske sprog, så vi pludselig lægger mærke til, hvad ordene betyder, og indser, at vi er sammen om dem i et fællesskab, selv om vi ikke altid kan få det til at gå op i en højere virkelighed.
Hvordan dette i grunden romantiske mål ser ud, fortæller Benny Andersen sjældent noget om.
En af de få gange er i Svantes lykkelige dag (fra Svantes viser, 1972). Men, som digteren engang i et interview påpegede, har året 365 dage, og af dem har Svante kun 1 lykkelig.
Jeg skal ikke rode i dét digt, som alle kender, men citere et andet, der står som det afsluttende digt i samlingen Denne kommen og gåen (1993):

AFKROGE ER IKKE HVAD DE HAR VÆRET

Man leder efter et ord
og finder et sprog

Man kysser en mund
og bliver gift med et folk

Man graver i haven
og støder på en planet

Man ser forundret op
og man er forår

Her ser vi dele, der vokser til en helhed, og den lykke, det er at indgå og gå fuldstændigt op i det fællesskab, som ligger og lurer som en forjættelse til alle og, som foråret, oven i købet peger ud over sig selv.
Men netop fælleslykkens forjættelse er noget, den generation af digtere, modernisterne, som Benny Andersen indgår i, ikke vil vedkende sig, selv om deres digte skriger af længsel efter den. For dem (ingen nævnt, ingen glemt) var helheden en gøglebillede, og idealet om en sammenhæng uden fatale sammenstød stod ikke blot uden for dagsordenen, men var sat i skammekrogen som en kimære.
Ser man på verden i Benny Andersens otteogfirsårige levetid, er det let at forfalde til den opfattelse, at verden og vi selv er i stumper og stykker og bliver det mere og mere. Det viser Benny Andersen os gang på gang uden skånsel. Men han gør det ud fra os selv i situationer, hvor vi kan genkende os selv og trække lidt på smilebåndet ad os selv.
Netop dét er kernen i humor, og er der noget, som humor er bedst til, langt bedre end moral, så er det at hele og få os gjort bedre.
Et af mine yndlingsdigte af Benny Andersen er Godhed, som er fra den digtsamling, Den indre bowlerhat (1964), der var hans gennembrud til læseren på modernismens scene:

GODHED

Jeg har altid prøvet at være god
det er meget krævende
jeg er en hel hund efter
              at gøre noget for nogen
holde frakker
                     døre
                           pladser
skaffe nogen ind ved et eller andet
              og lignende
brede armene ud
lade nogen græde ud ved min skjorte
men når lejligheden er der
bliver jeg fuldstændig stiv
vel nok en slags generthed
jeg rusker op i mig selv
slå nu armene ud
men det er svært at ofre sig
              når nogen kikker på det
så svært at være god
               i længere tid ad gangen
som at holde vejret
men ved daglig øvelse
er jeg nu nået op på en time
hvis jeg ikke bliver forstyrret
jeg sidder helt alene
med uret foran mig
breder armene ud
              gang på gang
der er ikke spor i vejen
jeg er egentlig bedst
når jeg er helt alene.
              
Benny Andersen døde den 16. august.
Og alligevel kan jeg ikke tale i datid om ham.


 ANNONCE

Læs min hjemmeside asgeralbjerg@gmail.com









Ingen kommentarer:

Send en kommentar