U.S.-BORGERKRIGENS 2. AKT



PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Først et citat fra forbemærkningen til en roman, der har to hundrede og nitten år på nakken:

I Geneves borgerlige Uroeligheder – siger J.J. Rousseau i sine Bekiendelsers femte Bog – toge de tvende Borgere, Faderen og Sønnen Barrillon, de to modsatte Partier, Sønnen Borgerskabets, og Faderen Øvrighedens. Da man 1737 greb til Vaaben, var jeg i Geneve og saae dem begge gaae væbnede ud af et og samme Huus, den ene til Raadhuset, den anden til sit Qvarteer, sikre paa, et Par Timer efter at mødes, udsatte for at myrde hinanden. Dette afskyelige Syn gjorde et så levende indtryk på mig, at jeg svoer, aldrig at tage Deel i nogen Borgerkrig, og aldrig, hvis jeg nogensinde indsattes i mine Borgerrettigheder igien, enten selv af forfægte Friheden ved udvortes Vaaben, eller give min Stemme dertil.

Ordene er de første, læseren møder i Knud Lyne Rahbeks roman Camill og Constance fra 1799. De har prentet sig dybt i min erindring, og af alle ord er det dem, der i et glimt kommer først, når jeg hører ordet borgerkrig – eller for den sags skyld ordet revolution. For de handler om mennesker, der med vilje, men også viljeløse er i færd med at ofre de bånd i familie og samfund, der er deres betingelser for at leve og leve sammen.
Rahbek er en fredens og fordragelighedens mand uden at være den, der taler alskens konflikter bort, som var de ingen ting. Han vil samordne ved at vise, at man med de mest modsatte grundsætninger kan mene fædrelandet det lige vel og være lige god og agtbar borger og menneske.
Hans afsky for revolutioner og borgerkrige er næsten til at tage og føle på, når han i hver femte linje på de første tre sider lader blodet flyde med ord som

Menneskets Blod [...] Blodsudgydelser [...] Blodstyrtning [...] Borger- og Broderblod [...] Blodscener.

Der er på de samme sider heller ikke sparet på beskrivelser af konflikter, lidelser og rædsler. Et lille udpluk er

opoffre [...] Rædsel [...] Tvedragt [...] Borgerhad [...] Sønderrivelse [...] forraade Fædrelandet [...] Jernaag  [...] Smerte [...] Saar [...] Grusomheder.

Og hvorfor nu denne genkaldelse af alle disse ord for uhyggeligheder. Det skyldes vedholdende rygter om, at efterhånden snart halvdelen af amerikanerne tror på en snarlig start på Den amerikanske Borgerkrigs anden akt.
Ved de, hvad de gør? De skulle bare holde sig til en enakter!


ANNONCE:

Læs min hjemmeside: asgeralbjerg.fi
















Ingen kommentarer:

Send en kommentar