LIVET ÄR UNDERBART!






PROFIL
Asger Albjerg 
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.


Det stod printet med gotisk skrift på indersiden af døren til hans muldlokum. Egentlig var det unødvendigt at lukke døren mod udsigten ned over en klippe til et bredt sund, smilende sol og friske vinde fra den finske skærgård. Men de gotiske bogstaver fangede mig – det var vel det, der var meningen med dem.
Så jeg lukkede døren, og med albuerne støttet på knæene og hagen i hænderne læste jeg nogle linjer fra diktet Livet är underbart! Dagsvers 1-5 af Claes Andersson.

När jag föddes var den finske mannens livslängd
              sådär femtisex
Idag lever han till åtti
Käringen lever ännu längre, ibland nästan till hundra
På den tiden fanns det syfilis, skörbjugg och lungsot
De fattigas ungar fick int gå i skola och förblev fattiga
Om man råkade födas på lande, där blev man fast man
              var hur klyftig som helst
Det fanns ingen television, inga aifoner, inte ens feisbook
Det var bara att jobba skiten ur sej från morron till kväll
Sin livskamrat måste man hitta från den egna lilla byn
            där urvalet inte var hävt
Som festdryck hade man kilju eller hembryggt som smaka skit
Sen var det ännu krigen och storfinland och hjältegravarna
När nån idiot ännu skriker att allt var bättre förr
              får man lust att drämma till honom

Til mine danske læsere, der ikke er hjemmevante i finsk og finlandssvensk, kan jeg tilføje, at kilju (udtales som engelsk kill you) henviser til hjemmebrændt spiritus. Det anbefales varmt til dem, som elsker lugten af terpentin og denatureret sprit og anser tømmermænd for livets højeste nydelse.


ANNONCE:
Se min hjemmeside asgeralbjerg.fi





















Ingen kommentarer:

Send en kommentar