ALGOT FECIT











PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Har man ikke et sted, man kan stille sin støvsuger (nederst til venstre i billedet) eller gemme sin kuffert væk (øverst), er Algot et godt alternativ.
Systemet er oven i købet så fleksibelt, at det kan tilpasses en helt umulig niche med en indbygget kasse (under den grønne plade). Men kassen er nødvendig, for den giver på den anden side af væggen plads til en opvaskemaskine, en vaske-tørremaskine, der sammen med køl-frys, mikro, keramisk kogeplade, ovn og vask med rindende vand, hvilket sidste i slutningen af 1800’tallet var køkkenets eneste luksus, gør livet lettere og bidrager til velværet.
Luftkasteller? Man ser jo kun Algot!
Nej, kære læser. Men for et år siden, ganske præcist, da jeg slog hul i væggen, fjernede døre, der ikke kunne lukkes, bankede puds ned, spartlede (og spartlede og spartlede og spartlede), filtede vægge, rensede stuk, sleb gulve og malede, var det en drøm. Når Algot kommer, tænkte jeg, så er der styr på tingene.
Nu er Algot her. Endelig!
Nu skal der stort set bare ryddes op. Sådan bliver der orden af kaos.
Fecit!
Eller fes i’et, som Holberg et sted lader en af sine let frivole komediefigurer sige. Det kan jeg da for resten også, nemlig i et herligt nyt lokum. For halvandet hundrede år siden skulle de ned i gården.
Men det er en helt anden historie.


ANNONCE:

Se min hjemmeside asgeralbjerg.fi













Ingen kommentarer:

Send en kommentar