ESBEN LOGIK, HTH OG IKEA












PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Jeg har opfundet en ny teknik til at fjerne gammel maling med: hammer og stemmejern forenet med æselagtig stædighed. Og til sidst sandpapir korn 40.
Dørtelefonen på den modsatte side i entréen i samme lille lejlighed på Frederiksberg brugte jeg i går halvanden time på at gøre ren for det værste. Her var blandt andet mine negle – hårdere end træ og blødere end jern, et godt værktøj til at skrabe silikone væk med. Montøren, der smurte det på for omkring femten år siden, havde muligvis glemt sine briller, for det lå tykt, hvor det ikke skulle, men manglede i revnen mellem væg og telefon. Det sværeste var at få malingen af telefonens sider og af ledningen, det lykkedes ikke fuldstændigt, men det går an.
For ikke at tale om væggene! Her i stuen, hvor jeg nu sidder og skriver blog, havde en tidligere ejer fået dem dækket med et tykt lag nubret, grå cement. Antallet af 10-liters bøtter, jeg har spartlet på, er glemt, glasfilten sidder glat, og det hele er malet med omhu og kvalitetsmaling. Prikken over i’et er stukken fra det næstsidste århundrede i det forrige årtusinde.
Renoveringsarbejdet gik forholdsvis strygende, men da der så tilkom en vandskade, hvis årsag var en kriminel forbindelse mellem et kobberrør og et galvaniseret ditto, mistede jeg totalt momentum. Nu skulle gulve rives op og vægge ned. Her hjalp hverken tålmodig prøven sig frem, min paradedisciplin, eller godt humør, her måtte håndværkere med overblik og erfaring til. Forsikringsselskabet, der stod for kalaset, leverede håndværkere, der kunne deres håndværk, og bl.a. dette fik mig til at indse, at sådan nogle ville jeg også have til de store opgaver, der ventede: Køkkenvæggene skulle rettes op, soveværelsets skrånende gulv bringes i vater, ledninger lægges samtidig med, at der skulle forberedes slanger til opvasker og vaske-tørremaskine.
Danske venner med erfaring påduttede mig skrækhistorier om den københavnske håndværker. Uhuuuu, sådan nogle skulle man holde sig fra, med mindre man kendte nogen, som kendte nogen, som var god og pålidelig, kom til tiden og leverede varen, de kendte ingen selv, men havde hørt om dem. Og du, som bor i Finland, sagde de, hvordan skal du kunne holde dem i ørerne?
Jeg greb lidt i blinde, og mine valg har jeg ikke fortrudt.
Esben Olsens byggefirma Logik & Co. sendte tømrer, murer, vvs’er og elektriker. De kom efter aftale og leverede håndværk, som jeg bagefter, når jeg igen var i Danmark, var helt tilfreds med.
Køkkenfirmaet HTH på Store Kongensgade, som jeg havde aftalt inventar til køkkenet med, fik nu også i opdrag at montere. I skrivende stund, mens Ryan arbejder i køkkenet, mangler der bare et par tilpasninger.
Begge firmaer er pålidelige og leverer kvalitet. Kan det siges bedre, og er der mere at tilføje?
Jo, én ting: Op imod 500 mails frem og tilbage har vist, at medarbejderne i begge firmaer udtrykker sig præcist og nuanceret om de talløse problemer i en lejlighed med små 150 år på bagen, forsømt i de sidste 30 år og med alle de skævheder, fejl og mangler, som det medfører.
Og hvad mere? Jo, hurtigt købte og prisbillige møbler af tilstrækkelig kvalitet. Med andre ord IKEA. Tre gange har jeg, via deres uhyre praktiske Klik & Hent-tjeneste været i Taastrup og hentet det, jeg havde set på nettet og ved nogle tilfælde tjekket i den hjemlige IKEA i Esbo lidt uden for Helsingfors. Samme artikelnummer og samme udførlige redegørelse for mål og materialer. Engang, for cirka 40 år siden, da jeg første gang satte mine ben i en IKEA og købte en reol, fik den lille amatørhåndværker i mig virkelig brug for sine færdigheder plus lim og skruetvinger, ekstra skruer m.v. Nu er kvaliteten helt tilfredsstillende, og brugsanvisningerne i særklasse.
Somme tider går det ikke med hjælp fra familie og venner – for det har jeg også fået. I rigt mål.
Somme tider er det nødvendigt med hjælp fra professionelle, der kan andet end tjene penge og lave lort. IKEA kender alle og har meninger og fordomme om. De to øvrige firmaer, Esbens byggefirma Logik & Co og HTH på Gammel Kongevej med bl.a. Kristian, Brian og Kim, kan jeg anbefale at kontakte, hvis der er brug for gode løsninger på svære og spændende opgaver.
Gik alt glat? Blev der ikke begået den mindste fejl? Jo, nogle få gange kiksede det. Men fejl er til for at blive rettet. Hos IKEA har de en velfungerende byttetjeneste. Og hvad angår Esben Logik og HTH: Det var småtterier, der gik skævt, og de blev rettet hurtigt og med godt humør.
Skrækhistorier har jeg ingen af, og det småracistiske begreb om den københavnske håndværker kan jeg ud fra mine erfaringer mane i jorden.


 Annonce:

Se min hjemmeside: asgeralbjerg.fi


ANNONCE:

























Ingen kommentarer:

Send en kommentar