STØVDRAGERE OG STØVFANG

Nogle dræber insekter, andre inviterer dem.








PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.




Om hundrede år er alting øde, for så er alle insekter døde, der er kun isbjørne tilbage, for de lever af sæler, og sælerne lever af fisk, som næsten ikke lever af fluer og andre insekter.
Nogenlunde sådan tænkte jeg, da jeg havde læst endnu en alarmerende rapport om insektdød. Jeg indrømmer blankt, at mine tanker om insekter og isbjørne ikke er på et bemærkelsesværdigt højt niveau hvad angår detaljerne. På denne måde passer det godt til mit almindelige niveau inden for området natur. Jeg kan navngive en mælkebøtte og en tulipan, og jeg ser klart forskellen mellem en almindelig havepipfugl og en måge.
Det er ikke, fordi jeg sætter en ære i at mangle kundskaber. Langt mindre vil jeg give min lærer i naturhistorie skylden, fordi hun pinte os med at splitte blomster ad og tælle deres støvdragere og støvfang. Faktisk blev jeg engang næsten forelsket i en pige, fordi hun fortalte om sit herbarium med tre hundrede pressede planter, som hun kunne de latinske navne på.
Alle sammen!
Jeg vil også gerne fremhæve, at jeg ligesom Emil, husets hankat, er fascineret af fuglene omkring fuglebrættet, om end af andre årsager. For mens han ser flyvende føde, der til foråret formerer sig og får let jagede unger, ser jeg en mangfoldighed af farver, former og bevægelser, lidt som i nogle af Joan Mirós abstrakte malerier.
Endvidere må jeg tilstå, at jeg altid har elsket at gå i skoven, hvor jeg naturligvis ser forskellene mellem de mange træer, men hvad de hedder, interesserer mig ikke voldsomt og min manglende viden giver mig ikke den mindste smule dårlig samvittighed. Det vigtige for mig er, at naturen er, hvor den skal være, så jeg kan finde den nyde den på min egen måde. Hvilket sprænglærde ornitologer sikkert også gør, når de spotter for eksempel en mudderklire, benævner den med dens latinske navn hypoleucos og ved at fortælle, at den overvintrer ved Guineabugten i Vestafrika.
Om årsagerne til de mest forskellige måder at forholde sig til naturen på kan der sikkert skrives meget velmenende sludder. Visse går til den med følelsen, andre med forstanden. Det korte af det lange er, at i det mindste én ting forener fuldstændigt: Vi mennesker kan ikke leve uden naturen omkring os. Skulle jeg sige det lidt drastisk, skulle jeg nok ikke bruge verbet leve, men erstatte det med overleve.
Altså:
Vi mennesker kan ikke overleve uden naturen omkring os.
Det er en opfattelse, som flere og flere får og ytrer sig om.
Således hørte jeg i dag på mit hold at entusiastiske fritidsgymnaster lederen gøre opmærksom på, at om hundrede år blev der måske ikke gjort gymnastik, fordi alle mennesker var døde på grund af insektdøden. Så det gjaldt om at kile på, mens tid var.
En samstemmende mumlen mellem pust og støn på både finsk og svensk gav hende ret.
Det er første gang i alle de år, jeg en gang om ugen eller mere har forsøgt at holde kroppen i form ved at belaste den, bøje og strække den, at jeg i gymnastiksalen eller for den sags skyld i omklædningsrummet har hørt noget, der bare kunne minde om en politisk ytring.
Eller sagt på en anden måde: At tale for natur, klima og miljø er i dag egentlig ikke noget, jeg vil anse for politisk. Det er en del af en almen konsensus, at verden, som vi kender den, er ved at bukke under. Ikke bare af utidige storme og høje temperaturer, hvis skadevirkninger der i højere eller mindre grad kan kompenseres for ved at bygge diger og bruge solcreme.
Fokus har med rivende hast flyttet sig til insekterne, uden hvis medvirken til at flytte blomsterstøv fra støvdragere til støvfang plantelivet vil gå til grunde.
Og så er vi tilbage ved isbjørnene, fiskene og sælerne. Alt godt fra havet. Det var derfra, det første liv engang mavede sig op på landjorden.


ANNONCE:

se min hjemmeside: asgeralbjerg.fi














Ingen kommentarer:

Send en kommentar