JORDBONATIONALISME I: Danske forhold

Martinus Rørbye, Udsigt fra Kunstnerens Vindue, 1825










Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



 
Nationalismen i Europa opstod i slutningen af 1700-tallet i forbindelse med revolution og revolutionskrige og i årene fremover.
Den ytrede sig som en stærk og positiv følelse for nationen og indgik i forestillingen om denne som borgerens eget, selvskabte fædreland. Dette gav en naturlig ret til medbestemmelse. Men det var ikke enhver beskåret at udøve demokratisk magt, hertil krævedes kompetence og myndighed.
Den blev opnået gennem oplysning og manifesterede sig i dyd. Det var de oplyste borgere, som bar disse egenskaber og skabte nationen.
Den danske nationalismes lokale forudsætninger var den florissante periode i sidste halvdel af 1700-tallet til krigen med England, Københavns bombardement og erobringen af handelsflåden i 1807. Her var i hidtil uset grad tale om nationen som en størrelse i vækst og forandring – som noget ikke på forhånd givet, men som den enkelte borger eller grupper af borgere gennem initiativer kunne have afgørende indflydelse på, og som de i egen interesse måtte værne.
Den materielle baggrund herfor var de uhyre rigdomme, som under udenrigsminister A.P. Bernstorff (1784-97) og den førte neutralitetspolitik flød ind i København som aldrig tidligere. På det ideologiske plan ytrede nationalismen sig i Tyskerfejden (1789-1790), som er betydningsfuld ved for første gang at give afløb for en artikuleret aggressiv nationalisme. Dette opgør finder sted tretten år efter Indfødsretsloven, som udelukkede fremmede fra offentlige embeder, og det førtes af mellemste og øvre lag i embedsborgerskab og bybefolkning.
Jeg har studeret emnet i forbindelse med min disputats om Knud Lyne Rahbek, som i årene omkring 1800 i Danmark var den førende skikkelse inden for oplysning og kunst. Mine kundskaber om nationalismens opståen i andre vestlige nationer er i højere grad tilegnet på anden hånd, men der er intet, der tyder på, at dens opståen har været kvalitativt forskellig fra den danskes.
Men nationen, som nationalismen er knyttet til, er ikke blot et fornuftsværk og en magtindretning. Som en kilde for følelserne er den også et udspring for skabelse af kunst og litteratur. Den danske Guldalder  i første halvdel af 1800-tallet er med henblik på frembringelse af digtning, filosofi, skulptur og billedkunst en uovertruffet rig periode i dansk kulturliv.
Det giver, på maleriets område, udstillingen Dansk Guldalder Verdenskunst mellem to katastrofer på Statens Museum for Kunst et fortræffeligt indblik i.  
Udstillingen vidner om kærlighed uden smagløs sentimentalitet og forherligelse til danske landskaber, hvis kunstneriske afbildning siden har været bestemmende for vores måde at betragte Danmark på. Der er portrætter af kunstnere og af velbjærgede repræsentanter fra middelklassen, mange af børn. Især hæftede jeg mig ved billeder fra hovedstaden af bygninger og interiører med biedermeieridyl og af skibe, men også med kik til verden uden for Danmarks grænser. – En del af oplevelsen ved udstillingen var den blændende tekniske kunnen og klarøjede realisme, billederne var blevet skabt med – abstrakt klatmaleri og nationalfølelse går ikke hånd i hånd.
 Under min rundvandring kunne jeg, som det ofte sker, når jeg befinder mig i det danske landskab, ikke holde mig fra for mig selv at nynne Olof Rings melodi til Johannes V. Jensens Danmarkssang og genkalde mig ordene. Sangen er ganske vist fra en senere tid, digtet i 1925 til et besøg af dansk-amerikanere, men med sine beskrivelser er den en opsummering af det danske landskab, ofte sat i et historisk perspektiv og med en refleksion rettet mod nutiden. På den måde er sangen et lyrisk foredrag om det danske for de besøgende dansk-amerikanere og for enhver anden, der tager den til sig.
Sangen findes i afsnittet Danmark i Folkehøjskolernes sangbog, som jo sammen med Salmebogen rummer Danmarks mest kanoniske sange. Det kan næppe overraske, at sangenes temaer ligger op ad de motiver, der var genstand for malernes interesse. Her finder vi blandt mange andre Glæde over Danmark som et tidligt udtryk for  det danske, nationale digt. Det er forfattet af Poul Martin Møller i 1820 under en rejse til Kina som et rimbrev til hans københavnske venner. Glæden over Danmark og hjemvéen efter den danske dagligdag med dens roser og frugtbare jord, arbejdsomme og hæderfulde kvinder og mænd kontrasteres østerlandets ødsle rigdomme, som ikke kan købe det af virkelig værdi som troskab, venskab og stolthed over at være sin egen herre.

Linjen,

Danmark er et lidet, fattigt land,

der gentages tre gange som en positivt ladet kontrast til østens ødselhed, er en parallel til slutlinjen

når få har for meget, og færre for lidt,

i Grundtvigs ørehænger Danmarks trøst med indledningsordene Langt højere bjerge.
Fra den del af den danske sangskat, der kan knyttes til nationalistisk selvforståelse, finder jeg ikke en eneste linje om, at det skulle være et ideal at stønne i materiel rigdom. Den rigdom, som generelt fremhæves, findes i forholdet til naturen som en kilde til skønhed og det daglige brød og i forholdet mellem mennesker.
(fortsættes)


ANNONCE:














































Ingen kommentarer:

Send en kommentar