KNÆKBRØD DE LUXE




PROFIL
Asger Albjerg                     
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



 –  Havde det ikke været for det finske knækbrød, så havde vi tabt Vinterkrigen!
 Ordene er Paavos, og jeg lader dem stå for hans regning. Men uigendriveligt er det, at knækbrød i Finland har en langt mere fremtrædende stilling i kostvanerne end i fx Danmark. Og der er gods i det finske knækbrød. Det er tykt og proteinrigt med en rig og kraftig smag. At det giver meget lyd fra sig, når det knuses i mundhulen, kunne rimeligvis have udgjort en sikkerhedsrisiko for de finske vinterkrigere i skyttegravene. Så i hvert fald det, om ikke andet, taler imod Paavos krigsknækbrødsteori.
 Siden Vinterkrigen er sæderne og smagen blevet forfinet. Mit foretrukne knækbrød i dag hedder hverken Wasa sport eller Näkkileipä, og jeg leder det ikke frem på supermarkedets meterlange hylder, hvor omkring tyve forskellige knækbrødsmærker kæmper om pladsen.
Jeg bager det selv.
Knækbrødet hedder JENNYS KNÄCKEBRÖD, og jeg har opskriften til det fra Jenny herself. Det rummes på en halv gul post it.
 Man tager

3,5 dl havregryn
1 dl solsikkekerner
0,5 dl græskarkerner
1,5 dl hørfrø
1 dl sesamfrø
1 tsk salt
1 spsk olje
knap 6 dl vand

Bland alt.
Lad dejen hvile i køleskabet natten over.
Bred den ud på bagepladepapir i 2 bradepander, måske 3.
Bag ved 200 grader i 10-15 minutter.
Fjern papiret.
Del i passende stykker med en pizzaskærer.
Fortsæt bagningen ved 150 grader i 15-20 minutter.

Der er ikke meget lyd i Jennys Knäckebröd, når man knaser det, så på den måde er det ikke farligt for soldater i krigstid. Men jeg kan bevidne, at det ikke er helt ufarligt i fredstid, for når knækbrødsdåsen er næsten tom, plejer vi at slås om de sidste stykker.


ANNONCE:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar