KLIMA, GRØNKÅL OG TYRKISK YOGHURT




PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Efter FN’s seneste klimarapport er vi blevet småt hysteriske med, hvad vi putter i munden, fruen og jeg. Muligvis var det derfor, det ikke faldt os ind at rive stokken af grønkålen, før jeg hakkede den i passende stykker. For intet må jo gå til spilde, og stokken på en grønkål kan faktisk spises, om end ikke nydes.
Min anvendelse af pronominer passer til arbejdsdelingen i køkkenet: Det er fruen, der bestemmer, os begge, der tænker og tager fejl, og mig, der hakker. Ikke, fordi jeg er særlig god med en kniv. Men fruen er endnu dårligere, fordi det endnu ikke er gået et hundrede procent ind i rygmarven på hende, at man aldrig skal have fingrene mellem æg og skærebræt.
Sådan undlader man ikke altid det, man godt ved, der medfører risiko. For eksempel, at vi skal rejse mindre, cykle mere og i det hele taget holde os fra kød. Ved ihærdig øvelse er det lykkedes os at holde os til det vegetariske omkring halvdelen af ugens dage. Det med at indskrænke rejseriet venter vi med til næste år. Der er endnu så meget, vi ikke har set.
Men så kom FN’s rapport om klimaets tilstand.
– Grønkål, sagde  fruen med eftertryk. Og da det ikke er mig, der bestemmer, med mindre den står på bøf, svinekoteletter eller frikadeller, alt sammen med brun melsovs, sagde jeg ikke noget, men vejede mine smagsløgs fremtid mod den fremtid for klimaet, som en kvartkilos bøf ville bidrage med.
Ingen af os sagde ordene fremtidige generationer, muligvis tænkte vi dem heller ikke, men vi gik i gang med rasende energi. Jeg, fordi jeg hader grønkål og ville have det overstået, hun, fordi grønkål er sundt. Meget sundt. Mere sundt end det meste. Og klimavenligt.

GRØNKÅLSTÆRTE MED BLÅSKIMMELOST
Imens ovnen varmer op til 200 grader, rulles dejen, lægges i en form, stikkes med en gaffel og bages i ca. 10 minutter.
Løgringe og den hakkede grønkål får en omgang på stegepanden, men uden, at de bliver brune. Der krydres med salt og peber. Æggestanden (3 æg, mælk, fløde, salt og peber) piskes sammen og blandes med smuldret blåskimmelost. Det hele lægges og hældes og blandes på dejen og sættes i ovnen i 20 minutter, eller til æggestanden er stivnet.
Hvor meget der præcist blev brugt af hvad, er jeg noget usikker på, men du går ikke galt i byen, hvis du komponerer efter nedenstående:

250 g tærtedej (købt går an til grønkål)
1 gult løg
1 klat smør
150 g grønkål
salt og peber

Til æggestanden:
3 dl mælk
1 dl fløde
3-4 æg
150 g blåskimmelost
salt og peber

Smagen? Den var forbløffende god – bortset fra bladstokken. Den fjerner vi næste gang. Og mætte blev vi, så der næsten ikke var plads til desserten bestående af en god klat tyrkisk yoghurt, ristede hasselnødder og pistagenødder overhældt med honning.  
Den grønne samvittighed? Helt i top!


ANNONCE:

Se min hjemmeside asgeralbjerg.fi














Ingen kommentarer:

Send en kommentar