KULTURCHOK










PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.


 
Der var engang
da askebægrene stod fremme
også i hjem
hvor ingen røg.
Man kunne jo få besøg
af en som kom rygende ind
gennem døren
og skulle have et sted
at lægge cigaretten.

I mit hjem brugte vi en skål
med en fed Pegasus i bunden.
Der lå mest
clips og tegnestifter på den.

Naboer og skolekammerater
havde gulvaskebægre med trykknap
og spindel med sus i.
Eller i det mindste
et af glas
med plads til en rygende cigaret
i hvert hjørne.
Et vippeaskebæger
havde også været ok
hvis det stod ved siden
af en cigaretholder.

Skolens lærerværelse hed
gaskammeret.
Det havde ni askebægre
på langbordet.

På hyblernes ølkasser
stod kæmpe keramikaskebægre
med plads til piber
pibekradsere
piberensere
og afbrændte tændstikker.

Var man på blaf
var det belevent
at byde chaufføren
før man tændte
sin krøllede cowboysmøg
mens han åbnede askebægeret.

Engang til en ansættelsessamtale
kom jeg rygende ind.
Høfligt så jeg mig om
efter et askebæger.
Professoren åbnede vinduet
og stillede sig ved det.
Jeg stak piben i lommen
og fik stillingen.

Et askebæger ved sengen
var et must for mange.
Så havde man også et sted at skodde
den postcoitale cigaret.

I dag vidner museernes askebægre
om seklers omgang
med røgtobak og cigaretter.
Fra da farfar var ung
og tip-tip-tip-tip-oldefar gammel,
forklarer teksten.

Hvem havde drømt om det
den gang?

I dag slibes
køkkenernes kødknive.

Hvem kunne drømme om
at morgendagens mennesker
genfinder dem i en montre
ved siden af askebægrene?


ANNONCE: 













Ingen kommentarer:

Send en kommentar