RÅDNE ÆG








PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



– Jeg turde ikke, sagde min nabo og leverede en lang, finsk ed af den slags, han ellers kun bruger ved særlige lejligheder.
Som sædvanlig havde jeg mødt ham ved hækken, men i dag havde han ikke en mandig hammer, økse, spade, jernstang, motorsav eller lignende i hånden, i dag kom han bærende på en vidjekurv, som var fyldt med hønseæg.
– Rådne æg, sagde han og rakte kurven frem imod mig. – Vil du lugte?
Jeg betakkede mig skyndsomst og spurgte, hvad han skulle bruge dem til.
– Ikke til noget, svarede han. – Det er det, som er problemet.
Jeg må have set ud som et spørgsmålstegn, for han fortsatte:
– De skulle have været smidt i hovedet på Putin og Trump under topmødet i Helsingfors i går. Desværre var demonstrationer forbudt den dag, og i øvrigt var det heller ikke til at komme i nærheden af dem på grund af mure af sikkerhedsfolk fra USA. Fra Rusland. Og fra Finland, selvfølgelig.
Men værre end alt det er, at jeg var en lort. En bangelort.
– Til lykke med det, sagde jeg og rakte hånden frem for at give ham et venskabeligt klap på skulderen. – Det reddede dig fra en masse besvær.
– Jamen kan du ikke se det? Han gik et skridt tilbage og tog et æg op af kurven. – Rådne æg mod to af verdens mest rådne mænd er den rigtige tiltale. Det burde man ikke få bøvl, men medalje for!
Jeg sagde ikke noget, så han fortsatte:
– Har du lagt mærke til, at Trump hele tiden mener noget, der sætter ham selv i centrum, mens han påstår, at han reddede USA for amerikanerne og den øvrige del af verden fra sig selv. Fordi de ikke ved bedre. Men det ved han. Pr. intuition.
– Som for eksempel?
– Som for eksempel, når han tager til Natomøde. Her skælder han sine venner i Nato huden fuld og siger, at det hele falder fra hinanden, hvis de ikke betaler 2 pct. Og snart 4. Truer dem som en anden mafiaboss, simpelthen! Næste dag vender han på en tallerken og siger, at Nato alligevel ikke falder fra hinanden, fordi alle nu gør, som han siger. Hvilket ingen andre end han kan se. På denne måde har han reddet den amerikanske våbenindustri, reddet USA, og reddet Nato. Siger han. Jeg siger beskyttelsespenge.
Jeg nikkede uden rigtig at forstå hans rablende ræsonnement.
– Og Putin, fortsatte han åbenbart opmuntret over ikke at møde modstand fra min kant. – Putin, der jager tigre med bar overkrop, jager de mennesker i fængsel eller i døden, der mener noget andet, end han gør. Sådan bliver han præsident den ene gang efter den anden, og til sidst vinder han den amerikanske valgkamp for Trump! Kan du ikke se, at han fortjener et råddent æg lige midt i smasken?
Jeg holdt mig fuldstændig tavs og rørte ikke hovedet en millimeter. Men det standsede ham ikke.
– Ved du hvad topmødet i Helsingfors egentlig gik ud på? Nå??
Jeg rystede på hovedet, og det var et ærligt svar.
– Det gik ud på at dele verden som den gang i Jalta. Helsinki Summit 2018 er det nye Jalta.
– Jalta?
– Nemlig! Da Anden Verdenskrig var ved at være forbi, mødtes Stalin fra Sovjetunionen, Roosevelt fra USA og Churchill fra Storbritannien for at dele verden mellem sig efter Hitlers endelige fald. Jeg har lige læst op på det på Wikipedia. Stalin fik halvdelen af Tyskland, Polen, Baltikum, Czechoslovakiet og så videre. Vestmagterne fik resten. Og så var den holde krig i gang.
– Ja, og den vandt Vesten, indskød jeg. – Og Europa blev mere og mere forenet på grund af aftaler, som alle efterlevede. Og derfor stærkere og stærkere. Økonomisk ...
– Ja, men ikke militært, afbrød min nabo mig. – Og nu er det så planen, at USA og Rusland skal splitte EU, genoprette russiske lydstater i Østeuropa og gå sammen om at knægte Kina.
– Er det dit alvor? spurgte jeg rystet. – Mener du virkelig det? Trump sagde jo, at verden var blevet et bedre sted i de to timer, han havde snakket med Putin, og de havde følt hinanden på tænderne.
– Det Nye Jalta er ikke noget, jeg mener, svarede min nabo og lavede en grimasse med nedadkrænget mund, der betød, at han næsten havde talt færdigt. – Det nye Jalta er selve Masterplanen. Og det var den, jeg ville have stoppet med dem her!
Han pegede på kurven med rådne æg og så trist ud. – Hvis du bare vidste, hvor svært det er at få æg til at rådne nu om stunder. Og til ingen nytte.
– Grav den ned, det er god gødning, sagde jeg. – Og plant et træ. Til minde om den dag, da verden blev et værre sted.
Jeg vendte mig om og gik, også jeg trist til mode, ind til min lænestol for at fordybe mig i dagens avis.


ANNONCE: 

(se min hjemmeside asgeralbjerg.fi)

 











Ingen kommentarer:

Send en kommentar