![]() |
Feminin staffage |
PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.
Jeg
har den oprindelige franske menneskerettighedserklæring fra revolutionsåret 1789
liggende på bordet foran mig. Den blev vedtaget af Den Grundlovgivende
Forsamling i Frankrig den 27. august samme år og stadfæstet af Ludvig XVI den
5. oktober. Det er et dokument, som menneskeheden siden, når de universelle
menneskerettigheder skulle genformuleres, har haft blikket rettet imod.
Ved siden af denne Déclaration
des Droits de l'Homme et du Citoyen (1789) ligger Déclaration des Droits de la Femme et de la Citoyenne. Erklæringen,
som er en pastiche på den oprindelige menneskerettighedserklæring fra 1789, er
fra september 1791, forfatteren er Olympe de Gouges (1748-93), fransk debattør
og skuespilforfatter.
Som de ligger der ved siden af hinanden, snart to hundrede og tredive
år gamle, slår det mig, at samtidig med, at ordet Femme i Olympe de Gouges’
erklæring henviser til kvinder og dermed benytter sig af det franske sprogs to køn til en henvisning til det
ene af virkelighedens køn, afslører
ordet, at den af mænd skrevne erklæring fra 1789, som anvender ordet Homme – hvis grammatiske køn jo er
maskulinum, i virkelighedens verden henviser til mænd.
Når jeg tidligere har læst menneskerettighedserklæringen fra 1789,
har jeg i mit stille sind forstået ordet Homme
som menneske, hvad det lige så vel
som det engelske ord man for mand kan henvise til.
Min konstaterings indhold er, indrømmer jeg, banalt grænsende til
det trivielle, men i sit udtryk går den langt over grænsen til det akademisk
højrøvede. Men lige meget: læs den igen, og hvis du, læser, som jeg får en
slags ahaoplevelse, så er det måske værd at fortsætte med det følgende, som er
mere interessant og har et perspektiv, der fortaber sig i uendeligheden
samtidig med, at det gør op med dagens forsnævret idiotiske identitetspolitik.
Det centrale i de to erklæringer, som de ligger side ved side, er
ikke deres to forskellige køn, men sammenfletningen
af dem, fordi Olympe de Gouges tænker kvindens naturlige og universelle
rettigheder sammen med de rettigheder, som revolutionen – ledet af mænd, der i
deres kamp for frihed og lighed ikke inkluderede kvinder, er udtryk for.
Af denne sammenfletning af Homme
og Femme opstår først den
menneskehed, som løsgjort fra køn udtrykker det universelle.
I sin kamp for ligestilling mellem mænd og kvinder satte Olympe de
Gouges sit liv på spil for tanken om, at universelle rettigheder ikke kan opnås
sektorvis, men kun i uendelige sammenhænge. Denne tanke, som jeg længe har
forsøgt at formulere, når jeg har stået delvist måbende over for
identitetspolitiske erklæringer fra sorte, handikappede, bøsser, transkønnede,
ciskønnede og heteroseksuelle hvide mænd, muslimer, pacifister, veteraner,
royalister, ateister, tredjegenerationsfeminister osv., har jeg nu fundet et
udtryk for i sammensmeltningen af de to menneskerettighedserklæringer foran mig
på skrivebordet.
At alle de opregnede forskelle og flere til udgøres af sekundære
træk ved mennesket er lige så sikkert, som at kønnet for Olympe de Gouges var sekundært.
Jo, det var, sat på spidsen i hendes formulering i den 10. artikel om, at både
kvinder og mænd skulle have lige ret til at bestige såvel talerstol som skafot.
Hun gjorde selv begge dele. Det sidste kun én gang, det var den 3.
november 1793.
Nul ne doit être inquiété pour ses opinions même fondamentales ;
la femme a le droit de monter sur l'échafaud, elle doit également avoir celui
de monter à la tribune, pourvu que ses manifestations ne troublent pas l'ordre
public établi par la loi.
Altså ingen tvivl om, at hun var sig fuldt bevidst om, at hun
bevægede sig i livsfarlige områder ved at forfatte en pastiche med kvindelige
fortegn på mændenes menneskerettighedserklæring. Det afgørende vigtige i kampen
for et bedre liv i en bedre verden er før som nu det fælles i den fælles kamp:
klima, mad, børn, retten til at ytre sig, for eksempel.
Klassificering i identitetspolitiske underkategorier – og man kan
for min skyld gerne udvide de allerede nævnte in absurdum med kejthåndede,
rødhårede og skævnæsede cyklister, ser jeg i lyset af ovenstående som naive
menneskers håb om i et sluttet fællesskab at kunne ændre verden udenfor, eller
som et ondsindet, reaktionært trick for at splitte og indkapsle mennesker, der ville
opnå meget mere ved at søge sammen.
Når dette er sagt, er det vigtigt for mig at tilføje, at enhver
kamp udgår fra et standpunkt, der blandt andet indbefatter opfattelsen af egen
identitet, gerne i en gruppes identitet, for eksempel en politisk ideologi
eller en religiøs retning. Men der er en verden til forskel på, om denne
opfattelse søger sig indad i forestillingen om at være sig selv nok eller
rækker ud for at indgå i et større, stadig voksende fællesskab. Et eksempel på det sidstnævnte er
regnbuebevægelsen med dens samling af seksuelle minoriteter inklusive en bred
opbakning fra majoriteten af heteroseksuelle hængerøve.
I dette perspektiv ændres feminismen fra at være en kamp mellem
mænd og kvinder til en kamp mellem de progressive og de reaktionære, mellem
fortiden og fremtiden.
Fortsæt selv med at afprøve andre såkaldte identitetspolitiske
kategorier.
Dette
var en stor mundfuld, det indrømmer jeg. Med den ønsker jeg mine læsere et godt nytår!
![]() |
Mindeplade for feminismens grundlægger |
ANNONCE:
se
min hjemmeside asgeralbjerg.fi
Ingen kommentarer:
Send en kommentar