DEN INDRE SVINEHUND






PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



– Ved du, hvad forskellen på en diktator og en enevældig konge er? spurgte min nabo over hækken.
Jeg havde som sædvanlig været henne ved postkassen for at hente avisen. Nederst i højre hjørne stod der om Trump og nye masseskyderier i USA. På det her tidspunkt var det allerede en gamle nyhed, jeg tror ikke engang, at jeg sukkede. Men værst af alt følte jeg nyheden som en ridse i en gammeldags grammofonplade, der med en fart på 33 omdrejninger i minuttet holdt pickuppen i den samme rille.

NYE MASSESKYDERIER I USA – NYE MASSESKY
DERIER I USA – NYE MASSESKYD...

– Undskyld, hvad var det, du sagde, svarede jeg. Jeg havde godt hørt det, men håbede, at han ville skifte spor, for lige nu orkede jeg ikke høre ham filosofere om emner, han ikke havde forstand på.
– Jeg sagde, at der er bare navnet til forskel på diktatorer og enevældige konger.
– Nå, sagde jeg og forsøgte at lyde uinteresseret.
Han lænede sig over hækken. Så ivrigt, at den ligefrem svajede over imod mig.
– Diktatorer er ligeglade med loven, de konstruerer selv deres egne fakta, og dem laver de love efter.
– Nå, sagde jeg igen. I mine ører lød mit nærmest som et ta’ nu og hold kæft og lad mig i fred. Men sådan hørte han det åbenbart ikke
– Loven, som er for alle i et demokrati, fortsatte han endnu ivrigere, – gælder ikke for diktatoren. Loven, det er mig, som Napoleon sagde, da han selv trykkede kejserkronen på sit hoved. Og det betød retten til at lave loven og virkeligheden om, når han selv havde ørerne i fedtefadet.
Jeg undertrykte et dyt suk. Ørerne i fedtefadet?! Og Napoleon – det var faktisk Ludvig den Fjortende, for pokker, og han var konge. Diktatorer i demokratier! Nej nu! Alt var op- og nedvendt.
Min nabo tog min tavshed som signal til at fortsætte.
– Kan du huske, at Trump i første valgkamp pralede med, at han kunne skyde en mand på åben gade og blive frifundet? Sådan lidt som i en cowboyfilm.
Der var et eller andet, der ringede i baghovedet på mig, så jeg nikkede svagt.
– Hans plan var sikkert at lave loven om, når han var blevet præsident. Så den passede til situationen.
– Jamen det er jo et hundrede procent ulogisk, han ville jo blive dømt, før han nåede at lave loven om.
– Hvem taler om logik, når det drejer sig om magt? spurgte min nabo med hovedet på skrå og et irriterende smil.
– Tag nu de sidste masseskyderier. Efter dem fordømmer Trump vold, had og racisme. Har han ændret sin valgkampstrategi?
Jeg syntes ikke, at det lød særlig sandsynligt, for det var jo netop den slags holdninger, Trump byggede sin første valgkamp på. Men jeg sagde ingenting, nikkede bare i håb om at min nabo gav op og lod mig i fred, hvis jeg gav ham ret i det hele.
– Selvfølgelig har han ikke ændret strategi. Han gør bare en kovending og falder lidt af i vinden, fordi han pludselig har fået modvind. For hvis han mente det, han siger om dødsstraf for massemordere, så ville han jo have dømt sig selv, fordi han er viklet ind til hårrødderne som den, der har sået frøene til masseskyderierne.
– Du mener, at han er ansvarlig?
– Selvfølgelig! Jeg har ikke hørt ham, uden at han har talt nedsættende om latinamerikanske forbrydere, voldtægtsmænd og den slags. Det er det, der giver resultat nu i al den gunfire.
Han løftede pegefingeren og skød en imaginær salve over hækken. Bam, bam, bam. Jeg nåede lige at dukke mig, da fingeren var ud for mit hoved.
– Og ved du, hvad der er det værste?
Jeg rystede på hovedet. Det var allerede slemt nok.
– Han aner ikke, hvad det var for en by, den anden skudmassakre fandt sted i. I en trøstetale til indbyggerne sagde han Toledo, mens det i virkeligheden var i Dayton, massemorderen brændte skuddene af.
– Hvor vil du hen?
– Jeg synes bare, at det viser, at han er totalt ligeglad med de mennesker, der lider.
Jeg rystede på hovedet. Om det var ad Trump eller ad min nabo, blafrer i vinden. Han troede sikkert, at det var ad Trump. Så løftede jeg avisen til hilsen og gik ind til min lænestol.
Måske kunne jeg finde noget mere opløftende i den. Måske noget om nogen, der ikke talte til den indre svinehund.



ANNONCE:
































1 kommentar:

  1. Den, der læser dette vidnesbyrd i dag, skulle fejre med mig og min familie, fordi det hele startede som en vittighed for nogle mennesker, og andre sagde, at det var umuligt. Jeg hedder Jacob Schultz og kommer fra Tivoli, men jeg flytter til Belgien med min kone. Jeg er heldigvis gift med to børn og en smuk kone. Der skete noget forfærdeligt med min familie, jeg mistede mit job, og min kone forlod mit hus, fordi jeg ikke kunne tage godt af mig selv og familien. hende og mine børn på det bestemte tidspunkt. Det lykkedes mig i ni år, ingen kone at støtte mig til at passe godt på børnene. Jeg prøver at sende en testmeddelelse til min kone, men hun forhindrer mig i at tale med hende. Jeg prøver at tale med hendes ven og hendes familie, men jeg ved stadig, at nogen kunne hjælpe mig, og jeg har sendt anmodningen senere til så mange virksomheder, men stadig Ring ikke til mig, indtil en trofast dag kommer, som jeg aldrig vil glemme i mit liv . Da jeg mødte en gammel ven af ​​mig, som jeg forklarede alle mine vanskeligheder, og han fortalte mig om en god mand, der hjalp ham med at få et godt job hos Coca cola-selskabet, og han fortalte mig, at det var en caster-charme, men jeg er en person, der aldrig tror på fortryllelse, men jeg besluttede at prøve det, og jeg kontaktede ham via doctorosagiede75@gmail.com. Han instruerede mig og viste mig, hvad jeg skulle gøre i disse tre dage efter lanceringen af ​​trylleformularen. Jeg fulgte alle instruktionerne og gjorde, hvad han bad mig om at gøre godt. Drosagiede sørg for, at alt gik godt, og min kone ville se mig igen efter det vidunderlige arbejde Drosagiede. Min kone ringer til mig med et ukendt nummer og undskyldte, og hun fortalte mig, at hun virkelig savner mig og vores børn og min kone kommer hjem. Og efter to dage kaldes et firma, som jeg har sendt mit takkebrev, nu er jeg den eksemplariske virksomhedschef her i USA. Jeg anbefaler, at hvis du har problemer med at komme tilbage din eks eller helbrede dig for sygdomme som hiv og kræft, så send en besked til denne e-mail: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 og du får det bedste resultat. Tag ting for givet, og det vil blive taget væk fra dig. Jeg ønsker dig det bedste.

    SvarSlet