NOGET OM HELTE


Ill. Arne Ungermann










PROFIL
Asger Albjerg       
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Jeg griber mig selv i at sidde og synge

Livet er en morgengave...

for fuld hals. Foran mig på skrivebordet den tomme skærm. Men nu ved jeg, at jeg skal skrive Noget om Halfdan Rasmussen. Et hundrede år i år bliver han.
Det er der gjort før, skrevet om ham, fyndigst af digterkollegaen Benny Andersen til hans firsårsdag:

Du der mægter mangt et ord
at sætte på hver nælde:
Tak fra os! Din dåd er stor
varmt dit versevælde.

Ifølge Halfdan Rasmussen selv faldt hans digtning i to dele:

Jeg skriver sjove digte
Jeg skriver osse triste.
De første læser andre folk.
Selv læser jeg de sidste.

Bedst er han, når det sjove og det triste, det skæmtsomme og det alvorlige blander sig i hans digte for voksne børn og barnlige voksne. Det kan være i hans Børnerim, fx

Kom alle hvide snefnug
og læg jer her på bakken,
så jeg kan gi min storebror
en snebold midt i nakken.

som jeg ser i en dedikation til en nyfødt lillebror.
Eller læs indledningsdigtet til Noget om livets risiko fra den femte samling af hans Tosserier:

Jeg læste en bog om tobakkens alvorlige svøbe
og blev så nervøs som en præst der har mistet sin tro.
Så lagde jeg bogen og skyndte mig hen for at købe
en pakke tobak for at få mine nerver i ro.

Der er altid noget på spil hos Rasmussen. Midt i meningsløsheden findes håbet, ofte på trods, som kan blive til virkelighed i digtningens skaberværk, og hvad kan ord ikke få i stand? Mennesket behøver ikke en gud, som kongerne i Brorsons salme, der ikke mægtede at sætte så meget som ét blad på en nælde. Digteren kan sætte ord på, og mennesket skabe sin egen tilværelse. Det er, på god gammeldags eksistentialistisk vis bare at vælge. Og stå fast, naturligvis, på den valgte humanisme.
Det er, hvad jeg’et konfronteret med sig selv gør i Noget om helte, som jeg for lidt siden sad og sang af fuld hals – i hvert fald det af den, jeg kunne udenad. Men inden, jeg giver læseren chancen for selv at læse, eller synge med, skal jeg lige forudskikke den bemærkning, at det en og tyvende århundredes krige, som Danmark er blevet involveret i, mere end nogen sinde har råbt efter mennesker, der insisterer på at dyrke radiser i stedet for at være med til at sprænge kloden væk. Det er i sidste instans den enkeltes valg.
Er det gammeldags og outdated? Vel er det ej! Det er her, fremtiden ligger.

NOGET OM HELTE

Livet er en morgengave.
Sjælen er et pilgrimskor.
Der står krokus i min have.
Der står øller på mit bord.
Under himlen hænger lærken
som et fjernt, bevinget frø,
for en lærke tænker hverken
på at kæmpe eller dø.

Her er fredeligt og stille.
Her er ingen larm og støj.
Jeg har sået kruspersille
og et brev med pure løg.
Lad alverden slå for panden
og bekæmpe spe med spot
Jeg vil enes med hinanden
og mig selv og ha det godt.

Der er nok som går og sysler
med at sprænge kloden væk.
Jeg vil ikke ha skærmydsler
og kanoner bag min hæk.
Mens de andre går og sveder
for at gi hinanden lak,
vil jeg pusle med rødbeder
selleri og pastinak.

Jeg vil ikke slås med bisser.
Jeg vil så og ikke slå.
Selv de rødeste radiser
kan man roligt lide på.
Og de sølle penge rækker
til lidt mer end skattesjov,
når ens kone går og trækker
sådan lidt til husbehov.

Gulerødder kan hun trække
op af jordens automat,
hvor de står i rad og række
mellem bønner og salat.
Og hvis jeg er træt og gnaven,
og det sker jo af og til,
kan vor muldvarp grave haven,
hvad den sikkert gerne vil.

Samson gik og styrted templer.
Peter Freuchen knak sit ben.
Ak, mod disse to eksempler
er min dåd en sølle en.
Jeg har aldrig dræbt filistre
eller haft et ben af træ.
Og når stærke mænd blir bistre
går jeg fra Thermopylæ.


Tiden går og tiden hverver
store mænd til mandig dåd
Jeg, reserven blandt reserver,
bryder ofte ud i gråd.
Jeg får nerver og migræne,
blot jeg skær mig på en dolk
og vil helre slå min plæne
end slå løs på pæne folk.

Hvorfor skal man slå på tæven
eller bruge tæveord?
Jeg vil trykke folk på næven.
Jeg er ingen Tævedor.
Lad dem tæve på hinanden
der har tæv behov endnu.
Jeg vil ikke klinke kanden
før jeg ser den er itu!


Livet er en dejlig gave.
Jorden er en herlig jord.
Der er øller i min mave.
Der står krokus på mit bord.
Når reserverne skal stille
for at splitte kloden ad,
skriver jeg med kruspersille
verdens mindste heltekvad.


 ANNONCE:











Ingen kommentarer:

Send en kommentar