HUSK AT HUSKE



Sex tænder hjernen
 


PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.


 Når vi dør, forsvinder vore erindringer med os.
Det første er uigenkaldeligt. Det har det altid været. Det dér med erindringerne er derimod i langt de fleste tilfælde uden afgørende betydning.
I vore dage.
For det er faktisk sådan, at vi husker mindre og mindre, idet vi trygt overlader erindringsprocessen til bøger, breve, mails, sms’er, notesbøger, båndoptagere, kalendere, museer, billeder, dagbøger, videoklip, film, vejskilte, huskesedler, indkøbslister osv. Og i øvrigt finder vi svar på det meste i Google, verdens hidtil største eksterne og kollektive hukommelse.
Oftest behøver vi bare at kunne huske et stikord eller to for at nå frem til den information, vi ikke lige har i hovedet: fx hvordan man laver karbonade. Og bliver karbonaderne ikke helt så perfekte som dem, min farmor stegte, er det bare at slå op i endnu flere kogebøger, google videre, gå på kursus eller eksperimentere ud fra de indhentede informationer.
Karbonaden døde ikke med min farmor.
Men i Middelalderen og endnu tidligere, i Antikken, var nedskrevne meddelelser uhyre sjældne. Og noget, der bare lignede dagens globale, elektroniske netværk med adgang til al optænkelig information fandtes ikke i selv den vildeste fantasi. Medmindre fantasien var religiøs og drejede sig om en alvidende gud.
Så den gang i Antikken og i Middelalderen læste man for at huske. Dengang var en lærd en person, der besad viden. I dag glider begrebet lærdom stadig mere imod færdigheder i at finde informationer i de enorme eksterne hukommelser, der er til rådighed.
Helt frem til midten af det 15. århundrede, da bogtrykkerkunsten langsomt begyndte at gøre bøger tilgængelige i større stil, var bøger derimod få og biblioteker sjældne, og selv store biblioteker havde sædvanligvis ikke flere end et hundrede bøger. Til sammenligning trykkes der i vor tid nogle milliarder bøger. Pr. år. Den gang kunne bøger veje flere kilo og var fastlænkede til læsepulten. Hjem fik man dem ikke, og til at slå op i var de heller ikke, for før 1200-tallet var de uden indholdsfortegnelse, kapiteloverskrifter, registre, sidetal og den slags, som efterhånden kom til at gøre bøger brugervenlige.
Var man derfor virkelig interesseret i en bog og ville tilegne sig den for alvor, var den enkleste løsning at huske den.
Således var den personlige erindring på den tid afgørende for kulturens fortsættelse. Kundskab blev overleveret fra lærd til lærd, fra bonde til bonde, fra håndværker til håndværker.
Der er imidlertid stor forskel på at huske håndgreb og skyformationer, der fortæller om morgendagens vejr, og så abstrakte ideer, digterværker, historiske hændelser, lange taler, digte, prædikener, detaljerede meddelelser osv.
Var fortidens mennesker anderledes end os i dag, og havde de andre evner?
Nej. Så langt tilbage som til dem, der malede billeder af bisonokser i Lascauxgrotten i Frankrig for tredive tusind år siden, var de fysiologisk set stort set identiske med dagens mennesker.
Deres og dermed vores hjerne var i eminent grad dannet til at huske billeder og steder. Evnen til at indoptage rumlig information som landskaber og stjernehimlen og gemme billeder i hukommelsen af træer, klipper, dyrespor med mere og huske dem i en bestemt rækkefølge var nemlig en elementær betingelse for disse menneskers overlevelse i en verden, der var uden vejskilte og andre anvisninger.
De samme egenskaber er også i dag karakteristiske for vores hjerne. Og her er vi ved kernen i den hukommelseskunst, som blev systematiseret i Antikkens Grækenland, nedskrevet i Rom formodentlig 86-82 før vor tidsregning i lærebogen Ad Herennium og genbrugt og videreudviklet i Middelalderen.
I kort form går kunsten at mindes ud på at gemme hvert ord som et billede eller en scene med billeder og anbringe hvert enkelt billede på en måde, så det kan genfindes i den rigtige rækkefølge, visualiseres for det indre blik og fremkalde det gemte ord.
For dagens mennesker ser dette ved første øjekast måske ud som noget abstrakt sludder, men for menneskene i Antikken og i Middelalderen indgik hukommelsestræning i kunsten at bruge sproget. Denne træning var lige så vigtig som kendskab til retoriske figurer, logik og grammatik.
Udgangspunktet for at danne de billeder, man ønsker at gemme sine ord i, er, at man lettere husker obskøne og usædvanlige billeder end billeder fra dagligdagen. Især tænder vores hjerne på sex og vold. Til gengæld må de steder, de kaldes hukommelsespaladser, hvor man gemmer dem, gerne tilhøre det velkendte.
I Joshua Fores Moonwalk med Einstein, som er hovedkilden til ovenstående, præsenteres der et væld af teknikker, de fleste med reference til hukommelseskunstens bibel Ad Herennium.
Jeg skal kort gennemgå en hukommelsesøvelse, som Fore præsenterer i kapitel fem. Den kaldes locimetoden efter latin lokus, loci: sted, steder. Jeg har selv prøvet den, og den fungerer.
Et enkelt hukommelsespalads at gemme sine ord i er fx barndomshjemmet, hvor man uden anstrengelse kan genkalde sig hver detalje eller tilføje detaljer. Fore præsenterer en liste på femten punkter. Jeg skal tage to og gemme dem efter Fores anvisninger:
Punkt to på hans huskeseddel, Hytteost, gemmer han i et badekar på soppebassinsstørrelse, hvor topmodellen Claudia Schiffer svømmer nøgen rundt, dryppende af hytteost.
Listens punkt ni, Sende e-mail til Sophia, bliver til billedet af en she-male, der sender en e-mail til Sophia Loren.
Begge billeder er anbragt på velkendte steder i barndomshjemmets hukommelsespalads, så ruten fra billede ét til billede femten uden videre kan genkaldes.
At skabe billeder og loci i sit hukommelsespalads er en langsommelig proces. Men Joshua Fore, som har vundet USA-mesterskabet i hukommelseskunst efter kun et års træning, bedyrer, at det med øvelsen bliver lettere og til sidst går helt automatisk. Og det er ikke, fordi han er et geni, hans IQ er gennemsnitlig, bedyrer han også.
Men før, man kan lærer at huske, kræves der altså en næsten overvældende forarbejde med kreativitet og stædighed som de væsentligste ingredienser samt total opmærksomhed om det, der skal huskes. Resten er nogenlunde gratis – helt ligesom efterforbrændingen efter hård fysisk træning, som jeg omtalte i sidste uges blog.
Er det umagen værd? Jeg ved det ikke endnu.


ANNONCE


Ingen kommentarer:

Send en kommentar