KANELFIKA


Kumarin i kanel – farligt?






Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Da jeg flyttede fra Sverige til Finland i 1982, var der én ting, jeg ikke anede, jeg ville komme til at savne. Det var fikat med kanelbulle.
Just det: med kanelbulle.
Ska vi fika? siger svenskerne, når de vil hygge sig.
Ikke med en øl, nærkontakt med kæresten, ild i pejsen eller yndlingsserien i tv. Fikat er svenskernes hyggepause med kaffe og kage midt i det stressede hverdagsliv. Og lige så indgroet pubcrawlen er i en dansk sammenhæng, lige så naturligt kan det være for en svensker at gå på en fika-vandring blandt byens berømte konditorier.
Det sidste har jeg aldrig været til, og heller ikke mine bukser, de savner den rummelighed, som fika-vandringer kræver.
Men hverdagsfikat med kanelbulle. Det var sagen.
Den gang, i 1982, vidste jeg ikke, at kanel indeholder kumarin, der ikke bare er usundt, men direkte sundhedsfarligt, ja faktisk giftigt, idet det ødelægger både lever og nyrer.
Præcis som alkohol gør det.
At holde op med at længes efter kanelbullen var svært. Men nødvendigt ud fra den opfattelse, at der er grænser for, hvor meget gift et enkelt menneske kan proppe i sig og slippe godt fra.
Det har jeg i mange år forsøgt at  forklare en gammel ven, som ikke blot holder fast ved alkohol, men også kanelbullar, og ligefrem fremstiller likør på kanelbasis.
I den sidste tid er han også begyndt at brygge kaneløl hjemme i køkkenet.
Forgangen uge havde jeg et ærinde til ham og mærkede straks, hvordan lugten fra hans hjemmebryggeri i køkkenet gav mig nyreproblemer og fik min lever til at skrumpe. Mens jeg samlede ansigtsmusklerne til min mest forargede mine, viftede han mig foran næsen med et stykke papir og råbte – ja, faktisk råbte han:
Kærnemælk, kærnemælk – og endnu et tredje: kærnemælk er løsningen.
– På hvad, spurgte jeg.
– På kanelgiften, som du har talt så meget om. Kærnemælk neutraliserer kumarinen med samme effekt, som Trump troede, injicerede desinfektionsmidler ville have på covid19.
– Jaså, sagde jeg lettere desorienteret over, at Amerikas præsident skulle optræde i en kanelsammenhæng.
– Et sundt liv med kanel indebærer altså injektioner med kærnemælk? spurgte jeg og gøs, for siden min barndom har jeg været bange for doktorer og alt, der stikker.
Min ven smilede overbærende.
– Læs nu det her, sagde han og stak papiret i hånden på mig.
Jeg læste, mens vandet løb i munden på mig. For dette var som en bred og banet vej tilbage til mit savnede kanelfika, forstod jeg straks.
Imens jeg affotograferede opskriften, fortalte han, at den var fra Mandens Verden – var det vist. Og at han til glæde for sin egen kanelelskende gane havde forbedret den lidt – eller ikke så lidt.
Her er den. Jeg har simpelthen ikke haft tid til at prøve den endnu, men jeg vil nok anvende noget mindre kanel, end der står i opskriften. Kvantiteten får mig til at tænke på Dyrene i Hakkebakkeskoven – den scene, hvor Bagermester Harepus underviser i peberkagebagning.

Når det værste er af vejen,

synger han i Peberkagebagesangen

krydres peberkagedejen
med en teske ægte peber
og et lille drys kanel.

Men de to sidste linjer bliver, som de fleste barnlige sjæle er bekendt med, ændret til

med et kilo ægte peber
og et lille drys kanel.

Hvilket jo får fatale følger for Mikkel Ræv (men det er en helt anden historie).

200 gram kærnemælk
25 gram gær
350 gram hvedemel
35 gram sukker
5 gram salt
0,5 teske kardemomme
50 gram smør smeltet
1 æg

Fyld
175 g smør
175 g brun farin
En stor pose kanel

Glasur
100 gram flormelis
Lidt vand

Rør  gæren ud i kærnemælken. Derefter resten. Ælt godt og grundigt.
Rul dejen ud og smør fyldet i. Rul sammen til en roulade.
Lad hvile i 10 minutter.

Ind i ovnen (220 grader) på en bageplade. Bag i ca. 15 minutter.

Pensl eller sprøjt glasur en på.

NYD!

Jeg takkede min ven for opskriften, idet jeg undlod at spørge ham, om han også ville velsigne sit øl og sin likør med en sjat kærnemælk for på denne måde at forsikre sig mod skrumpelever og nyresvigt.


ANNONCE:







Ingen kommentarer:

Send en kommentar