LIVET SOM FRAGMENT





PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Overskriftens påstand er pompøs. Og skræmmende.
For fragmentet er jo en reduktion, en del af en helhed, måske kun en lille bitte del. Der kan være tale om et fragment af en dagbog eller af en tempelsøjle eller af et kranium fra en uddød dyreart.
Det giver også god mening at tale om et fragment af livet eller Et Livs-Fragment, det gør for eksempel Søren Kirkegaard i undertitlen til Enten – Eller.  
Men ser man livet som sådant som et fragment, for eksempel dit, kære læser, eller mit, indtræffer den tankens svimmelhed, der kommer af modsigelsen mellem livet som en ubegribeligt kompleks helhed, og fragmentet, som er og bliver en del, men om hvilken det nu påstås, at den kan udfylde helhedens plads.
Tanken om livet reduceret til fragment slog mig for et par dage siden, da jeg var grebet af en forrygende oprydningstrang og kassersyge. Årsagen var den, at jeg ville følge mine tanker under udarbejdelsen af romanen Sfinksens datter samtidig med, at jeg stoppede deres fremtræden på papir i sække for at køre dem til papirindsamlingen.
Det blev til en lang rejse tilbage i tiden fra udgivelsesåret 2018 til september 1997. Undervejs blev titlen Kridtet udskiftet med Ane (som var ment som både et kvindenavn og et verbum), inden jeg til sidst endte med titlen Sfinksens datter. Alle papirer var ordnet i  mapper i min og gemalindens værelse for produktion af ord, men stukket ind på forskellige steder i reolerne, der går fra gulv til loft. Sammenstillet blev det til 1,6 meter ideer, notater, udklip, refuseringer, nye forsøg med gennemskrevne manuskripter, venners kritik med videre.
Papirerne bød mig på en lang rejse i erindringen, men bragte mig også ind i sammenhænge, hvor det nedskrevne kun var et springbræt videre ud i hukommelsens krinkelkroge, som intet havde haft at gøre med det færdige resultat.
I hvert fald direkte.
Tanken om, hvordan det indirekte forholdt sig med alt det, som angik bagvedliggende tanker og forestillinger om både indhold og struktur, og som ikke blev udmøntet i ord på papir, henlå i tåge eller rejste sig som en hvirvel af fragmenter   netop det: fragmenter – og efterlod mig i en tilstand af forvirret håbløshed.
Redningen i en sådan situation ligger naturligvis i overblikket, men hvordan overblikke og få en fornuftig struktur i det modsigelsesfyldte og hinanden udelukkende forestillinger?
Mit bedste svar er resultatet Sfinksens datter, Byens Forlag, 2018.
Det ligger midt i rodet som et helt og færdigt værk, men kun tilsyneladende, for i virkeligheden er det bare et fragment af et værk på 1,6 meter. Plus af en masse tanker, som jeg ikke har struktureret og nedskrevet, og som udgør en ubegribeligt kompleks helhed tappet direkte ud af livet, mit liv, men uden derfor at fortælle noget autentisk om det. Dertil er det alt sammen for fragmentarisk.
Jeg vil påstå, at det er vilkår, alle forfattere deler. Også Marcel Proust, som i utallige år forsøgte at spore sit tabte liv, og som måske mere påståeligt end nogen anden forfatter i litteraturhistorien foregiver at forevige livet i dets uendelige kompleksitet.
Men egentlig er det ikke de mange ord i mit arbejde med manuskriptet til Sfinksens datter, der er ovenstående ræsonnements direkte anledning.
Anledningen var to brevsider, som dukkede op under oprydningen – begge fragmenter af længere, næsten tyve år gamle breve fra to forskellige personer. Jeg kender dem stadig, og vi står i nær kontakt med hinanden. Men breve forstået som længere, skriftlige meddelelser på papir mellem to parter, en afsender og en modtager – næ, det er vi for længe siden holdt op med at skrive.
Kommunikationen foregår nu på whatsapp og består af korte meddelelser eventuelt vedhæftet fotografier og emojis. De omhyggelige forsøg på at ræsonnere og beskrive, diskussioner og uenigheder, nuanceringer af standpunkter, afprøvninger af sproget og oprigtige forsikringer om venskab og sammenhold er afløst af noget, der til tider kan føre tankerne til donaldtrumpske tweets – en rå form af påstande og oplysninger, som man kan tage til sig eller afvise.
Er brevet et fragment af livet, er whatsappen fragmentets fragment.
Jeg blev – med brevfragmenterne i hånden   lidt trist over udviklingen, i hvilken jeg dog selv deltager helhjertet. For den giver meget – og giver tid til meget andet. Men samtidig indså jeg, at det fragmentariske i både kunst og venskabsbreve er et vilkår.
I kunsten uomgængeligt med værket som det endegyldige fragment.
I livet, mennesker kontinuerligt deler med hinanden, indgår fragmentet som en del af større og mere betydningsmættede helheder med større tidsperspektiver. Det er helheder, som tillid, hengivenhed, intimitet, kærlighed i forbindelse med ødslen med tid kun kan fordybe.



ANNONCE:









Ingen kommentarer:

Send en kommentar