SKRIDSIKRE SKO









PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.




SKRIDSIKRE SKO

Jeg elsker naturen mest
når jeg går i nye sko
med skarpe riller under sålerne
så ved jeg
hvor jeg har den
uden fare for at glide af
og ende
med alt for kort afstand til den

Naturen kræver perspektiv
den føler ikke med friluftstyper
med næsen i skovbunden

Så jeg går med åben pande
og øjnene på stilke
mellem fossilt brændsel
motionsløbere
og globale produktionskæder.

Skrider jeg ud
er det værst for mig selv

Falder jeg i staver
bliver det værst for dem efter mig

Naturen venter ikke
den bøvler på
med haletudser
næsehorn
og pandemier

Det springende punkt
mellem mig og naturen er
at komme videre
finde terrænet
sålerne forener sig med -
og undgå smattede klipper
slimede stier
og kviksand
kviksand
kviksand

Her hjælper ingen spejdersange
nøgne birkestammer
og skridsikre såler



ANNONCE: 










Ingen kommentarer:

Send en kommentar