PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.
Jeg skulle helt til Finland for
at lære ordet matnyttigt af en
svensker fra Sverige. Det var professor Sven Linnér ved Åbo Akademi. Ved vort
første møde på hans kontor på Biskopsgatan åbnede han stilfærdigt vinduet og
stillede sig ved det for ikke at få tobakken fra min nytændte pibe direkte i
næsen.
Derefter
spurgte han om, hvad matnyttigt jeg
mon kunne bidrage med til litteraturstudiets smörgåsbord.
Jeg ved ikke,
hvem kultursammenstødet irriterede mest. Professoren, der oplevede den danske
rygekultur som et hensynsløs indgreb i hans ret til røgfrie enemærker? Eller
den unge magister, som havde regnet med et konkret indspark til en faglig
diskussion, men i stedet blev konfronteret med et kontant krav om at gå ind i
en studieeffektiv sammenhæng?
Jeg stak
piben i lommen og præsenterede nogle emner, jeg brændte for. Netop dét havde jo
været drivkraften i mine seks og et halvt års studier ved Aarhus Universitet
plus et år som fransk statsstipendiat ved l’Université de Tours – i øvrigt en
tidsmæssigt fin studiepræstation målt i forhold til en normeret studietid på
seks år.
Seks år!
Naturligvis var det ikke første
gang, jeg oplevede den her antydede modsætning mellem studieeffektivitet med
udgangspunkt i færdigtyggede kurser, som i en fart skulle lede til eksamen, og lysten
som drivkraft og vejleder for studiet. Men det var i præcis denne lyst, jeg
drømte om at forankre min undervisning.
Heldigvis var
modsætningen ikke mere udtalt, end at det, som plejede at ske, også skete på professor
Linnérs kontor den gang i 1976. De to parametre for et acceptabelt, ja måske
ligefrem godt studie forenedes i middelvejen mellem det personligt
tilfredsstillende og samfundets krav om, at den studerende efter en rimelig
studietid skulle ud og nyttiggøre sig i arbejdslivet.
Sådan er det
ikke længere. I takt med den voldsomme vækst af unge, der søger sig til
uddannelser ved højere læreanstalter, har samfundet skærpet sine krav til
studieeffektiviteten. I dagens uddannelsesøkonomiske praksis indebærer det, at
ressourcefordelingen til de enkelte institutter afhænger af aflagte eksaminer.
Herigennem måles enhedens omkostningseffektivitet, og eksamensbevisernes mængde
bliver i de bevilgende myndigheders optik selve målet. At det også bliver det i
de enkelte institutters for så vidt, at de uden udstedte eksamensbeviser kvæles
økonomisk med afskedigelse af lærere og forskere som resultat, er, selv om det
benægtes flittigt, en garant for, at også den stort set utilstrækkelige
studiepræstation bliver accepteret.
Og naturligvis annammer de studerende,
uddannelseshierarkiets underste lag, den herskende kvantitative tankegang. De
er reduceret til kunder og konsumenter i den store uddannelsesbutik. Fra
starten bliver de indoktrineret med glæden ved at få varerne ned i kurven og
komme hurtigt hen til kassen for at få kvitteringen i form af eksamensbeviset.
Sat på spidsen er denne glæde trådt i stedet for lysten til at studere og udviklingen
af den blanding af kreativitet og disciplin, som er virkelige studiers
nødvendige forudsætning.
De
studerende har kort sagt internaliseret de bevilgende myndigheders rationale,
som jeg ovenstående har indpakket i en masse floskler og lange sætninger. Men faktisk
kan det beskrives dækkende med følgende fire ord: HURTIGT IND – HURTIGT UD. Med den vigtige tilføjelse, at der i denne
forretningsgang er indbygget en nærmest uundgåelig forringelse af kvaliteten.
Set i et
globalt uddannelseskonkurrenceperspektiv vidner tankegangen om umodenhed og
manglende overblik. Tilegnelse af kolde kendsgerninger og færdigtyggede facts på
hvilket niveau, det end sker, er ikke en kunst, som man behøver at konkurrere
med fx asiatiske lande om. Uden præsentviden kommer man ganske vist sjældent
nogen vegne, men den er ikke selve sagen i udviklingen af nye koncepter,
produkter og markeder.
Det, som
tæller her, er lyst og den deraf afledte kreativitet. De færdigheder har i dag trange
kår i det nordiske uddannelseslandskab,
som jeg har kendskab til. Her er studietidens længde og eksaminernes mængde det
mantra, som uddannelsernes ekstremistiske præsteskab, økonomerne, har bestemt
sig for, og som politikerne følger.
Middelvejens
kompromis, der forener den menneskelige kreativitet med en rimelig studietid, er
ikke blot sjovere, men også mere madnyttig.
Den har
fremtiden for sig.
ANNONCE:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar