RAPPORT FRA USA

 

Hans Scherfig, Lenin og Trotzki (1922)

PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr

asger.albjerg@gmail.com
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.

 

Forfatteren og billedkunstneren Hans Scherfig (1905-79) opholdt sig i New York 1929-30. Her oplevede han børskrakket den 29. oktober 1929. Oplevelsen og opholdet greb dybt ind i den borgerligt sindede unge mands tilværelse og gjorde ham til kommunist og politisk aktivist.
    Fra Hans Scherfig – en billedbiografi, Gads Forlag, bringer jeg nogle citater og billeder, som får tale for sig selv denne tirsdag i oktober 2020 med 13 dage til valget i USA.

 Herovre er det det rene Barbari. Jeg saa forleden Dag en Mand blive skudt paa Gaden af en Betjent, han kom pludselig løbende og Betjenten skød ham i Ryggen, saa han faldt med Ansigtet i Stenbroen, der var en Del Smaabørn, der saa paa det.
(24.1.1930 i brev til faderen).

 Der har  været Optøjer igen i Dag, også her i Kvarteret. Det er ellers en uhyre pæn Bydel, men Kommunisterne bruger altid Union Square, ligesom de i sin Tid brugte Grøntorvet hjemme. Det var en Arbejder, som var blevet skudt af Politiet, der blev begravet, og i den Anledning demonstrerede 20.000 Mennesker, saa Trafikken var i Uorden hele Dagen. Politiet er altid uhyre brutalt, men de rider bedre end hjemme.
(28.1.1930 i brev til faderen).

Negrene står socialt, moralsk, kulturelt og intellektuelt 1000000000000 gange over de ”rigtige” Amerikanere, som endnu ikke helt er nået til Abestadiet. Min brune Veninde er en nydelig højt begavet kultiveret ung dame, og jeg holder forfærdelig meget af hende og hendes familie. Hun kan tale nogenlunde Tysk og flydende Fransk og opfører sig i alle Henseender 10000000 gange bedre end de skrækkelige Amerikanere, jeg har truffet. I ”rigtige” amerikanske Familier æder man som vilde Dyr, smider Flippen, hvis det er varmt, og hikker og generer hinanden med voldsomme Opstød. Man kan kun tale om Automobiler og Sportskampe eller more sig kosteligt over kedsommelige sjofle Vittigheder.
[...]
Vi er alle – baade sorte gule og hvide, enige om, at Amerikanerne ikke kan regnes med til Menneskeracen, men staar paa et eller andet mystisk darwinsk Stadium noget under Aberne [...] Amerika er det dummeste frækkeste mest bundraadne Land i Verden og Amerikanerne er Folk, som en mand med blot en lille Smule Selvrespekt ikke kan omgaas, saa du maa ikke bebrejde mig, at jeg er glad ved at have fundet anstændige sorte Venner her.

(Udateret brev til faderen).

 Min [maleri]Udstilling blev for saa vidt en Fiasko, som jeg kun solgte for 20 Dollars og Omkostningerne har været cirka 35. Det var en vanvittig Hede lige i de Dage, den varede, saa ingen Mennesker kunne holde ud at gaa paa Udstilling. En Journalist kom fra ”The World” og vilde interviewe mig, hvis jeg vilde betale ham 25 Dollars for det, et par andre Blade skrev, at de vilde rose Billederne, hvis jeg vilde betale 16 Dollars for Avertissement. Er det ikke et bedaarende Land?
(Udateret brev).

     Det var dén gang!

 

Hans Scherfig, uden titel (1930)

Hans Scherfig, uden titel (1930)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   ANNONCE: 










 

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar