IKKE BARE VEGEFRIKADELLER

Frikadellens flugt




PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr

asger.albjerg@gmail.com
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.


 – Selv den største idiot kan blive klogere og den mest indædte kødspiser vegetar – i hvert fald søndagsvegetar, sagde min nabo og stak mig en A4 i hånden.
    Jeg havde som sædvanlig mødt ham ved hækken, denne gang var jeg på vej ind med min avis under armen.
    – Men veganer – det får du mig alligevel aldrig til at blive, fortsatte han med sin knyttede hånd foran brystet.
    – Det har jeg da heller aldrig drømt om at prøve på, svarede jeg og kastede et blik på papiret. Det lignede en madopskrift. – Og hvad vil du så have mig til?
    – Prøve den, jeg kan faktisk anbefale retten, den smager meget bedre end dine sædvanlige frikadeller!!! Han sagde det sidste med tre udråbstegn efter.
    Jeg nikkede. Og gik ind. Og hvorfor ikke, tænkte jeg. Engang imellem kan der jo komme noget fornuftigt ud af selv ham. Men alligevel ... For mine frikadeller er faktisk bedst i verden. Jeg har opskriften fra min oldemor via min farmor, og den er allerede gået videre til mine børnebørn, og sådan skal det være, for rigtige frikadeller er en tung kulturarv, som skal forvaltes omhyggeligt.
    Øverst på hans papir fandtes DRs velkendte logo. Det var åbenbart derfra opskriften kom.   Nedenunder stod der GRØNTSAGSFRIKADELLER (kødfrie)

1 squash (ca. 400 g)
6 store gulerødder (ca. 400 gram)
1 løg
1 fed hvidløg
2 æg
50 g havregryn
50 g ost (efter eget valg)
1 spsk. hvedemel
1 tsk. bagepulver
Salt og peber
Evt. 1 håndfuld hakket persille
Rapsolie/smør til stegning.

FREMGANGSMÅDE
Riv gulerødder og squash på et rivejern. Har du en køkkenmaskine eller foodprocessor med indbygget rivejern, så brug den!
    Læg de revne grøntsager ned i en skål og drys med groft salt.
    Grøntsagerne er fyldt med vand, og saltet vil nu trække væsken ud af dem. Lad det stå i minimum 15 minutter – jo, mere væske du kan fjerne, jo bedre bliver dine frikadeller.
    Imens saltet arbejder, river du løget fint. Hvidløget presses, og osten rives også. Du kan også måle havregryn, mel og bagepulver op.
    Når de 15 minutter er gået, hælder du vandet fra. Pres dine grøntsager i en si. Du kan også vride dem i et rent viskestykke.
    Hæld de 'tørre' grøntsager tilbage i en tør skål. Tilføj løg, hvidløg, æg, mel, havregryn, bagepulver, hakket persille, æg og ost. Bland godt rundt.
    Lad grøntsagsfarsen hvile i minimum 10 minutter, før du former dem.
    Steg i rapsolie på en jævnvarm pande. Vend frikadellerne, når de er gyldne på de ene side. Det tager cirka fem minutter.
    Server evt. med en grøn salat, stærk humus og groft brød.

Til sammenligning med ovenstående vegetarfrikadeller tager jeg chancen og meddeler FARMORS ÆGTE KØDFARSFRIKADELLER. For at sikre opskriftens overlevelse i videre kredse havde jeg for længe siden en blog med denne frikadelleopskrift. Den så ud som følger:

     Glem alt om røremaskinen, når du skal lave frikadellefars. Den gør kødet sejt og den færdige frikadelle kompakt. Brug i stedet hænderne, når farsen skal blandes. Du får en god materialefornemmelse, når farsen presses ud mellem fingrene, og frikadellen bliver både porøs og saftig.
    Og når du nu er i gang, og frikadellelugten uundgåeligt sætter sit præg på atmosfæren i lejligheden – hvorfor  ikke lave en ordentlig portion, så dybfryseren også får sit? For frikadellen er altid populær på mellemmadder, lunede til en lidt finere frokost eller en hurtigt opvarmet middagsmad.
    I en stor skål lægger/hælder/drysser du
        800 gram oksekød
        800 gram svinekød
        ca. 5 mellemstore, hakkede løg
        ca. 5 æg
        en sjat mælk
        1 tsk. peber
        1 tsk. paprika
        2 spsk. mel

    Mens farsen blandes, smeltes 1-2 oksekødsterninger i lidt kogende vand. Tilsættes efter            afkøling. Er du så heldig at have virkelig kvalitetskød, og så er du meget heldig! kan du skippe kraftterningerne, men skal i stedet tilsættes 1-2 tsk. salt.
    Hvis farsen er for fast, tilsæt mere mælk. Er den for løs, må du tilsætte lidt ekstra mel og vente. Men bland nu som før forsigtigt, ellers bliver farsen sej.
    Når farsen har stuetemperatur, skal frikadellerne formes. Selv bruger jeg en barneske. Den giver den rigtige størrelse, synes jeg.
     Stegning: Stærk varme i begyndelsen, derefter svagere. Tiden afhænger af størrelsen, men 4 minutter på hver side er ikke helt galt. Er du usikker, skær en frikadelle over og tjek.
    Med to til tre pander på komfuret samtidigt kan stegningen godt blive så stressende, at der ikke engang er tid til at drikke en øl.
    Det bedste til frikadeller er nye kartofler, smør og rårørte tyttebær. Kartoflerne skal selvfølgelig drysses med frisk dild.
    Stuvet hvidkål passer i øvrigt overraskende godt, men ikke sammen med tyttebær.    Frikadellerødvin skal man holde sig fra. Gode frikadeller vil have god vin.
    Eller nogle store slurke koldt øl
    For resten er postevand fremragende til det meste. Hvis man altså kan tappe det direkte fra hanen i de tusind søers land.

    Om vegetarfrikadellevarianten ender som nationalret, er det svært at spå om. FARMORS ÆGTE KØDFARSFRIKADELLER er og bliver en familieret. Hvor længe holder den? Det er et spørgsmål om smag.
    Men ikke blot det!

 

ANNONCE:









 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar