BEGRÆNSNINGENS BEFRIELSE

  


PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr

asger.albjerg@gmail.com
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.

 

 

Hvis alle de suk, jeg har hørt i disse coronatider om disse coronatider, kunne samles i en enkelt udladning, ville det blive til en enorm tordenorkan, der resulterede i træer revet op med rode, sprængte trommehinder og enorme flodbølger. Storbyer ville ligge i ruiner, biler vælte i grøfter, og elefanter flyve rundt som luftballoner.
    Men sukkene kommer, som alle ved, drypvis og som oftest i sentimental selvbeskuelse over, at alt, der behagede, ikke vokser eksponentielt ud af, hvad det var. Men var det nu så godt alt det, der udløser denne sukken, eller er det bare den urealiserbare og i fantasien perfektionerede drøm, der fylder os med uendelig tristesse, fordi vi stik imod al fornuft tror på den?
    For at konkretisere vover jeg et øje ved at tage bedsteforældrenes sukken efter børnebørnene – disse ofte vrantne, modsigelseslystne, småkræ, der skider ud af bleer, vælter chokolade med flødeskum ud over voksdugsservietten og ind på kniplingsdugen, som de engang skal arve, sætter fedtfingre på tapetet, trækker blomsterkrukker ned fra vindueskarmene, aldrig vil høre efter, vræler og råber op, ikke kommer hjem til spisetiderne, leger med de forkerte unger, kommer sammen med tvivlsomme personer for med stor sikkerhed at glemme ens adresse, når de kan fragte sig selv ud i verden uden hjælp fra barnevogn og chauffør med bil.
    Det her er kort sagt bare begyndelsen til et katalog over forældreskabets plagsomme oplevelser forvrænget i bedsteforældreskabets coronaprisme til manna i ørkenvandringen mod vaccine og genoplivelse af de gode, gamle dage.
    For en ordens skyld vil jeg understrege, at intet af ovenstående passer på mig personligt. Og for at gå fra kritik af andre til konstruktive tanker og idéer, vil jeg in extenso kopiere en klumme, som scene- og filminstruktøren Katrine Wiedemann forleden havde i Dagbladet Information.
Den appellerer meget apropos til et mådehold, som også med henblik på klimasituationen i verden vil forbedre livskvaliteten i disse coronatider.

ELSK DINE BEGRÆNSNINGER

Nogle gange har vi på teatret forberedt en stor festscene. Så kommer producenten og siger, at der ikke er nogen penge. Og så skal der skæres i budgettet, og alle vores fede ideer, der er udviklet igennem måneder, skal smides i skraldespanden. Måske kan vi kun få fire statister, scenografien er alt for dyr, og kostumerne for detaljerede. Nu skal vi overveje, om stykket, som har en rolleliste på 25, kan spilles af bare tre medvirkende i et sort rum med nogle papkasser.
     Når benspænd som disse præsenteres på produktionsmødet, jubler jeg indeni. Alt kan fortælles med en papkasse! Hvis man altså ved, hvad man vil fortælle.
     Der er intet som begrænsninger. De frisætter energi. De opsiger kontrakten med det gamle og giver plads til det nye. Begrænsninger stiller kritiske spørgsmål og kræver nye, klarere svar.
     Begrænsninger på teatret får superhelten frem i mig. Jeg bliver som en James Bond, der kan overkomme al modstand, til lands, til vands og i luften – jeg kan vende alle kriser til godt teater. Jeg insisterer på at fortælle, kommunikere, få folk i tale. Begrænsninger giver selvværd, koncentration, arbejdsiver, værdighed. Man kan løbe fra sin egen middelmådighed, fra begrænsningerne i en selv – for en stund.
     Jeg overrasker producenten ved at blive i skidegodt humør. Vi har nemlig ikke fået en budgetbeskæring, vi har fået en gave. Vi har fået en julegave! For ja, denne tekst drejer sig selvfølgelig om corona og dens nedlukning – og dermed nedslukning af humøret i det ganske land.
     Øv, vi kan ikke gå på café og drikke gløgg, øv, vi kan ikke mødes med nogen, vi gider ikke mere, vi er bange eller ikke bange, vores briller dugger med den fucking maske, vi må ikke kramme, ikke feste og hvad vil der ske med vores job og vores pension? Mulighederne er talrige for en gedigen humørmæssig røvtur.
     Men havde pressemødet forleden været et produktionsmøde på et økonomisk presset dansk teater – også bare kaldet et teater – havde jeg siddet med julelys i øjnene. Nu begynder festen! Hvordan vender vi dette hul af nedtur til en nyskabelse? Hvad skal vi fortælle, hvem skal vi fortælle det til, og hvad er nødvendigt?
     Begynd med et lys
     Begrænsninger er euforiserende, fordi de tvinger os mod essensen. De giver håb for at komme dybere, være mere sand, mere fri, mere anarkistisk. De er medicin mod vanetænkning. Begrænsninger giver mulighed for at vende nederlaget til sejr, og de skærper kravet om at dyrke håbet og måske vække idealismen. Begrænsninger er en øvelse i at undgå angsten for nederlag.
     Nu taler jeg jo om kunst, og så er det nemt nok. Jeg er ikke en ensom gammel, der nu skal gå en jul i møde, som er endnu mere ensom. Jeg er ikke en bekymret restaurationsejer eller medarbejder i en truet virksomhed, der nu går en særdeles usikker fremtid i møde. Jeg er måske nok en af de mange, der falder imellem nogle coronastole og ikke får en hjælpepakke, fordi jeg er freelancekunstner – til gengæld er jeg vant til at være på røven. Det skræmmer mig ikke, jeg laver selv mine job.
     Men vi er ikke i krig. Dette er en luksusudgave af en force majeure-situation. Vi forebygger, og vi har endnu kontrollen.
     Vi kan begynde med et stearinlys. Dem må man ikke have på scenen, men i virkelighedens coronaverden må man godt. Vi kan sætte lys i vinduerne. Det vil være en flot scene! I min barndom havde de fleste stearinlys i vinduerne den 4. maj for at fejre Danmarks befrielse. Den tradition er på vej ud. Vi kan genoplive den nu.
     Begrænsningerne kræver, at vi tænker over fortællegreb, der måske virker i deres klassiske enkelhed. Hvad med julekortet? En dejlig tradition fra dengang postvæsnet var vores internet. Måske skulle vi skrive julekort, nu hvor vi ikke kan mødes? Faktisk trives meget kærlighed med en smule afstand.
     Det klæder konceptet for den moderne vestlige verden at blive strammet op. Vores liv før corona var som en elendig tv-serie fra DR med alt for stort budget og halvdårligt manuskript. Dogmefilmene reddede i mange år dansk films ry ved at dyrke begrænsningen. Kunst trives ved nøgenhed og klarhed, ikke ved overflod. Det samme gælder andre aspekter af livet.
     Endelig skal man huske, at livet før corona også var fuldt af begrænsninger. Hvis der ikke er begrænsninger, er det slet ikke et liv. Livet formulerer sig i begrænsninger, som du skal overvinde. Og det er slet ikke kedeligt at være stærkere end sin udfordring.

Kort sagt: Gør noget ved dit liv i stedet for forgræmmet at udråbe selvmedlidenhedens  velkendte

HVEM HAR SNYDT MIG FOR MIN LYNENDE SKÆBNE!!! 

 

 ANNONCE:

 








 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar