HVERDAGENE ER BEDST, MEN HVAD ER DE EGENTLIG?

 

 

PROFIL

Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
asger.albjerg@gmail.com
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.

 

Der går gennem verden et langt skrig fra borgernes hjerter: Giv os hverdagene tilbage.
    Disse både højstemte og åndsforlade ord er kun halvvejs mine, de er en parafrasering af Babettes afsluttende replik i Karen Blixens fantastiske historie om madkunstneren Babettes gæstebud. Hvad Blixen løfter frem i sin lange novelle er nemlig ikke trivialiteter som borger og hverdag, det er den store kunstners evige drøm at kunne få mulighed for at yde sit ypperste, der netop transcenderer hverdagenes trivialiteter.
    Og så er det, at jeg tillader mig det kætterske spørgsmål: er der ikke også her tale om en cyklisk og evigt sig selv gentagende bevægelse, der om end på et højere plan er identisk med borgerens ønske om at kunne gentage hverdagenes trummerum, som den teede sig før coronatidsregningen med start foråret 2020?
    Men mit ærinde i dag er ikke at problematisere den store forfatters hang til det eneståendes evige genkomst for så vidt middagen, som Babette tilbereder i novellen, blot er en gentagelse af middage, hun i den franske elitens velmagts dage tilberedte på Café Anglais.
    Som bekendt antastede og nedbrød de borgerlige revolutioner feudalismens faste rammeværk, hvis klassiske figur er cirklen, for i stedet at dyrke det lineært fremadrettede med perfektioneringer, der peger i andre retninger end den forventelige. Et slående citat herfor har jeg fundet i Mogens Herman Hansens yderst læseværdige Tidens triumf. En historikers tanker om tid i historien (2010). Her refereres en samtale mellem historikeren og filosoffen Alexis de Toqueville (1805-59) og en amerikansk sømand.

Tocqueville spurgte, hvorfor amerikanerne byggede skibe, der kun kunne holde nogle få år. Amerikaneren svarede, at navigationen gjorde så store fremskridt nu om dage, at selv det bedste skib nærmest ville være ubrugeligt efter nogle få år.

Samtalen findes i kapitlet Hvordan ligheden bidrager til amerikanernes forestilling om menneskehedens uendelige perfektibilitet i værket De la démokratie en Amérique (1935-40).  Her florerer som bekendt fremskridtet, som bryder de kendte grænser.
    For mig personligt er flyene, som nu igen og stadig hyppigere i rette linjer højt over trætoppene passerer forbi mit vindue på vej til eller fra lufthavnen i Helsingfors, et tegn på tilbagekomsten af den hverdag, borgeren sukker efter. I dem findes de fremskridt i navigation, som Tocquevilles amerikanske sømand ikke anede noget konkret om – bare anede. Samtidig er de skibe museale, som han kendte til og sejlede. Og mens privatpersoners rejser over lange afstande den gang var enestående og grænsebrydende hændelser i et personligt udviklingsforløb, regnes de i dag til den hverdag, mange ønsker tilbage. De er snarest trivialiteter i lighed med årstidernes skiften. Man mærker tiden gå, ikke mod et mål, der fører til nye mål og betinger en reel udvikling, men i en aldrig standsende gentagelse. Julerejsen til Thailand kan være et eksempel.
    Set i et globalt økologisk perspektiv og i lyset af, at pandemiske vira ynder at optræde som blinde passagerer under såvel lokale som globale flyrejser, er det nok værd at overveje, hvad der er så værdifuldt i hverdagene, at det er værd at tage med sig, når de snart igen skal begynde. Det enestående i Babettes hverdag, de fantastiske middage, blev skyllet bort af blod sammen med den Pariserkommue (1871), som hun flygtede fra. Hendes gæstebud i Berlevaag By bliver beskrevet som en sidste kraftpræstation, men måske var den snarere et nostalgisk suk i en tidsalder, som endegyldigt havde fundet sin afslutning.
    For hende blev hverdagene ikke, hvad de var. Mon de bliver det for os?

 

ANNONCE

 








 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar