MÆND OG KØD

 


 

PROFIL

Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
asger.albjerg@gmail.com
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.

 

– Livet er som en agurk, begyndte min finske nabo, – den ene dag tager du den i munden, den næste dag sidder den i ...
    – Ja tak, ja tak, afbrød jeg ham, jeg kender den der ulækre arabiske talemåde alt for godt.
    – Jeg troede da, at den var dansk, svarede han med et grin.
    Med avisen under armen gjorde jeg mine til at gå ind til min lænestol.
    Han stillede sig med hænderne i lommen. – Agurken var bare en indledning. Det drejer sig om kød. Kødpølse.
    – Ulækkert, sagde jeg.
    – Dobbelt ulækkert, tilføjede han.
    Jeg nikkede og forsøgte at komme forbi ham på den smalle havegang.
    Han slog ud med armene. – To grunde til ulækkert, siger jeg. Men hvilke?
    – Øh, svarede jeg. Jeg fattede ikke, hvor han ville hen, men jeg ville ind.
    – Begge kommer ud som fæcalier. Men kødpølsens pølse er en dobbelt lort, for den er frembragt på basis af CO2, som er det værste lort. Kan du se det for dig?
    – Helst ikke, svarede jeg.
    Han nikkede.
    – På den måde er lort ikke bare lort, i hvert fald ikke, når man går et skridt tilbage i lortenes historie.
    – Til agurker og kødpølser? Men du glemmer helt, at pølsen er mandens grøntsag?
    – Det er gammeldags og en vrangforestilling! I min optik ser du lortene i deres virkelige skikkelser.
    Han tav. Jeg forsøgte at følge hans tankegang.
    – Forskellen er til at tage og føle på. Indrømmet, begyndte jeg. – Men hvis du endelig vil høre min mening, så er valget af lort ikke altid lige let. Kunne du, helt ærligt, tænke dig at stå og gnaske på en agurk med vennerne efter en fodboldkamp for ikke at komme til at skide dobbeltlort?
    – For de fleste kommer det til at tage sin tid at nå frem til agurken, men et sted på man jo begynde, sagde min finske nabo og tog et skridt til side, så jeg kunne komme ind med avisen til min kære lænestol.

 

ANNONCE:









Ingen kommentarer:

Send en kommentar