ORD UDEN FILTER

 

 






PROFIL

Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
asger.albjerg@gmail.com
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.

 

Somme tider kommer der så uventede og mærkelige ord ud af folk, at jeg som forklaring må tænke på nogle linjer fra en Peter Plys-bog:   

          Det var ikke særlig klogt sagt, Plys, sagde Grislingen.
          Peter Plys: Det var klogt, da det var inde i mit hoved, men så skete der noget på vejen ud.


     Hør for eksempel, hvad præsten og medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti Søren Krarup i 2008 siger til Jyllands-Posten:

Lad mig i al korthed sige, at menneskerettighedsideologien er i mine øjne et sværmeri, der som sådant udgør en trussel imod lov og ret og som i sin konsekvens fører til en totalitarisme, der fører tyranni og undertrykkelse med sig.

 Hvordan var de oprindelige ord og tanker inde i hovedet på denne stridsmand, der lod sig vælge til Folketinget for at forvalte demokratiet?
    Kunne de have set ud som nedenstående transskriberet fra en video, som jeg i dag fik et link til fra en gammel og meget troværdig ven. Han fortæller, at de er fremsagt af Eva Smidt, dr.jur. og professor emerita, og at han synes, at de er aktuelle og tankevækkende i forbindelse med dagens debat om børn i mellemøstlige fangelejre og deres mødre?

Jeg takker da himlen for, at vi tiltrådte Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Vi ville jo ikke have gjort det i dag. Aldrig nogensinde. Vi er nødt til at have menneskerettighederne til at sikre os, at vi holder os på sporet. Og at vi også behandler dem, vi ikke kan lide, ordentligt.
    Det er jo det, der er problemet, når statsministeren siger: Jamen det er jo de ordentlige mennesker, vi skal passe på.
    Jo, jo. Men hvem er ordentlig? Det er jo fuldstændig tilfældigt. Altså: Mandela stod på USA’s terrorliste indtil 2008. Hitler ville jo også have sagt: Menneskerettighederne, de kan jo ikke gælde for jøderne. De der ækle folk.
    Vi er nødt til at sige, de gælder for alle. Og et ordentligt samfund, det sørger jo altså også for dem, vi ikke kan lide. Du er ikke et retssamfund med mindre du behandler dem, du bryder dig allermindst om, ordentligt.

    Er disse ord i virkeligheden sognepræst og MP Søren Krarups u-transformerede ord inden, de forlod hans hoved, eller er de faktisk Eva Smidts? Tilsyneladende det sidste, for på videoen kommer de efter alt at dømme ud af munden på juristen.
    Mens de burde have været præstens.
    Med stor respekt for min troværdige ven og mine egne iagttagelser mener jeg alligevel, at det intrikate spørgsmål er relevant! Måske findes svaret i  nogle interpersonelle bevidsthedstransformationsstrømme. 

 

ANNONCE:








 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar