LYSTLÆSER ELLER BOGBRUGER


 

 

 

 

PROFIL

Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
asger.albjerg@gmail.com
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.

 

Der er en tanke i et citat, som har forfulgt mig siden 1964. Eller er det rigtigere at sige fulgt mig? Tanken er både håbindgivende og skrækindjagende for den, der forveksler lidenskab med erhverv og derfor mister begge.
    Med til erindringen om citatet hører, at det stammer fra en novelle af Frank Jæger, og at jeg pløjede bogen med det igennem under bordet i en støvet time i gymnasiet. Det var på en tid, da jeg endnu ikke satte streger i bøger, fordi jeg ærede dem og udelukkende læste af lyst.

    Nu ville jeg finde det!
    Mest sandsynlig var Den unge Jægers Lidelser (1956), som jeg hentede ned fra reolen. Årstallet på titelbladet, 1963, for erhvervelsen passede perfekt. I bogen genfandt jeg novellen Djævelens instrument, som handler om en ung musikers lidenskab for såvel sin kontrabas som for den Sille, han med et victoriansk udtryk endnu ikke tør kalde sin. Men fuldbyrdelsen af forholdet mislykkes fatalt, fordi han i det afgørende øjeblik forveksler de to genstande for sit sanseløse begær. At han dermed taber Sille og dagen efter med bortvendt ansigt sælger sin gulvviolin er den logiske konsekvens af forvekslingen.
    Men det eftersøgte citat fandtes ikke i dén novelle og heller ikke i nogen af de andre noveller i Den unge Jægers Lidelser.
    Efter en aftens stormlæsning af flere novellesamlinger af Frank Jæger finder jeg endelig citatet i novellen Foraarsaften med Faust fra Kapellanen og andre Fortællinger (1957). Helt exceptionelt stod der en tynd blyantsstreg i marginen ud for det – forestillede jeg mig med lystblandet frygt i 1964, da jeg erhvervede og læste bogen, at jeg engang skulle blive bogbruger?

Men gør man sig en Levevej af det, som før var eens reneste Glæde og herligste Tidsfordriv [...] saa kan der gå Svamp i Herligheden, og smudsige Betingelser knytter sig til Glæden.

 Den opmærksomme læser kan her anmærke, at citatet ikke helt passer med erindringen om det. Men for mig, i dag! spiller det ingen rolle. For jeg er efter uendeligt mange år som forsker og lærer og bogbruger i erhvervsmæssigt øjemed og med akribien i højsædet igen havnet i kategorien lystlæser. Derfor smider jeg nu med rund hånd de bøger blandt omkring et hundrede og halvtreds løbende meter væk, som jeg enten er sikker på, at jeg ikke vil genlæse – eller er sikker på, at jeg aldrig vil få læst.
    Nogle ville med et svensk udtryk kalde dette for at döstäda – altså at rydde op efter sig med henblik på en mere eller mindre snarlig død. Den følelse har jeg ikke, jeg rydder tværtimod op med henblik på et nyt og spændende liv med lysten i front. For nu kan jeg efterhånden overskue, hvad jeg vil, og hvad jeg har. På den måde har jeg bevæget mig fra at være lystlæser via litteraturarbejdende bogbruger til igen at blive lystlæser.
    Håber jeg.
    På den måde vil jeg ikke for fremtiden være at finde blandt dem, der forveksler en kontrabas med en kvinde. Det er min hensigt at forene mig med dem begge på én gang.
 

PS: Virker ovenstående som tågetale, så læs novellen om djævelens instrument og få som bonus en kunstnerisk oplevelse.

 

ANNONCE: 








 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar