EN LILLE PAKKE REJSTE

 

PROFIL

Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
asger.albjerg@gmail.com
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.

 Min julepakke fra Danmark har afsluttet sin gådefulde rejse med postvæsenet fra København til Esbo i Finland. Afstanden er på 1.095 km og kan iflg. Google Maps tilbagelægges til fods på 191 timer. Det bliver til en 8-døgns stafetfodvandring. Skal en enkeltperson klare turen, bliver det til en arbejdsgådag på 8 timer i 24 døgn. Færgeoverfarterne ikke indregnet.
    Min julepakkes rejse tog 34 døgn, og den blev rimeligvis ikke transporteret på gåben. Bortset fra mine, da jeg afhentede den hos den lokale købmand med kvarterets postrettigheder. Omfanget var 53 x 37 x 2 cm, vægten 750 g.
    Siden afsendelsen fra Danmark med Post Nord den 17. december 2020 har pakken været i Åbo, hvor den henlå i mellemdagene. Det kunne spores gennem track and trace, men ingen fysisk person kunne finde den.
    Nå, fundet blev den dog før nytår, hvorefter Posti, det finske postvæsen, sendte pakken tilbage til Sverige. Her returnerede Post Nord den til Åbo, der genreturnerede den til Sverige, nærmere bestemt Veddesta godt 20 km nordvest for Stockholm, hvor Post Nord har en stor terminal.
    Om det var her, den fik en label med den gådefulde tekst (se også illustrationen):

 VEDDESTA 2

111

Åland EJ FINLAND

er en blandt mange mulige teorier, men holder den?
    Sikkert er det imidlertid, at Åland er et svensksproget, selvstyrende område med eget postvæsen, Posten Åland Ab, og eget frimærke indenfor Republikken Finland midt mellem Sverige og Finland og postmæssigt set derfor ikke Finland.
    Men hvad har ovenstående meddelelse at gøre med en pakke sendt fra København til Esbo nær Helsingfors, Finlands hovedstad?
    Min teori er, at der er tale om en slags geografiundervisning. Og at den må foregå på et gådefuldt niveau for at undgå en skandaliserende afsløring af, at postvæsenets ansatte ikke besidder et tilstrækkeligt kendskab til Nordens geografi.
    Inden den undervisning har nået en lykkelig afslutning er det forventeligt, at pakker og breve er forsinkede.
    Hvis de overhovedet når frem.

 

ANNONCE: 

 








 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar