Asger Albjerg
forfatter,
fil.dr
Jeg har været
højskolelærer i Sverige
leder af
Nordens Institut på Åland
og i det
meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.
I
disse coronatider begynder jeg ugens blog med en solstrålehistorie. Så kommer
der et referat af noget, jeg har læst, dernæst nogle enfoldige tanker om
civilisation og barbari og til sidst moralen, som er identisk med denne blogs
titel. Så er du advaret, kære læser.
SOLSTRÅLEHISTORIEN
Solstrålehistorien
handler om en fødsel. Den fandt sted på Akademiska sjukhuset i Uppsala i
Sverige im wunderschönen Monat Mai i det herrens år 1982, den fulgte det
skema, som min kone og jeg havde indøvet på et fødselsforberedende kursus, barnet,
vores første, var en sund og velskabt og fuldstændigt enestående vidunderlig dreng.
Vore respektive forældre boede i Finland og i Danmark, langt fra
Uppsala.
Da vi, mor, barn og jeg, havde sundet os oven på anstrengelsen og
oplevelsen, blev der bragt en telefon ind til os, og jeg fik æren af at ringe
til bedsteforældrene.
To eller måske bare én dag efter fik barnets bedsteforældre syn
for sagn i form af billeder. Vi var nemlig så heldige, at vi ikke skulle vente
på fremkaldelse og kopiering hos en fotograf, fordi jeg havde adgang til et
mørkekammer, og postvæsenet på dette tidspunkt af historien fungerede
upåklageligt.
I de følgende dage blev det naturligvis til flere telefonsamtaler
og flere billeder. Efter kameraets klik gik der højst et par dage, så var fotografierne
fremme hos modtagerne. Det var efter den tids muligheder exceptionelt hurtigt,
i dag virker det oldnordisk langsomt.
Efter mindre end en måned foretog barnet sin første udenlandsrejse
sammen med sin mor. At et så lille barn fløj over grænser var også den gang
enestående.
REFERATET
Jeg
kom til at tænke på ovenstående for et par dage siden, da jeg læste om et sæt
bedsteforældre, DER IKKE KUNNE VENTE ikke blot med at se deres nyfødte
barnebarn, men også at holde det i favnen og alt det, bedsteforældre nu gør med
deres barns barn. Det var en ren menneskerettighed, syntes de.
BARBARI
Hvis
udsættelse af egne behov til fordel for et trygt liv for en anden er udtryk for
civilisation, er der her tale om rent barbari og infantile barbarer, der skal
have alt nu og med det samme uanset omkostningerne for andre. Det praktiske
perspektiv for vore dages umiddelbare krav på behovstilfredsstillelse er efter
vor tilbagevenden til den imødesete normaltilstand efter coronakrisen lige
så langt som det er bredt.
Bare ét eksempel: Får jeg lyst til at flyve til Galapagos på den
anden side af jordkloden for at se på skildpadder, har jeg alle muligheder for
at gøre det for omkring 10.000 kr. For mange i vores del af verden er det ikke
specielt mange penge, og CO2-omkostningerne til at overkomme, for der er jo
bare tale om en enkelt rejse frem og tilbage.
Er der nogen, der ikke kender mennesker i bedsteforældrealderen,
der ræsonnerer på denne måde, og finder, at friheden til at rejse er en
menneskeret?
Jeg lovede en morale. Den lyder, med motivering, sådan her:
MORALEN
Coronakrisens
ekstraordinære tiltag sigter i allerhøjeste grad mod at skåne mennesker i
bedsteforældrealderen. Det er smukt, og for mit eget vedkommende er jeg dybt taknemmelig.
Det giver en forpligtelse over for de kommende generationer. Den kan formuleres
meget kort – skån miljøet.
Flyv aldrig til Galapagos.
ANNONCE:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar