NU HULKER DEN – MÅSKE MED PHILLIP FABER













Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Mit sidste besøg i det lokale fitnesscenter i Grankulla fandt sted onsdag den 11. marts 2020. Dagen før var jeg kommet hjem til Finland efter en uges ophold i Danmark. Dagen efter den 11. marts skulle jeg efter planen have været til core hos Nina sammen med sytten ældre medborgere, spændstige som jeg selv.
Jeg meldte afbud, jeg var helt enkelt bange for at blande mig. Den 13. marts begyndte nedlukningen af Danmark, og Finland fulgte snart efter.
Efter næsten halvanden måned, hvor jeg har holdt mig totalt væk fra fitnesscentre og fællesgymnastik, genser jeg Nina på forsiden af fjortendedagsbladet Kaunis Grani. Sammen med andre p.t. arbejdsløse trænere og instruktører har hun startet en populær balkongymnastik.
Naturligvis! Gymnastik på balkoner passer til finlænderne, ligesom balkonkoncerter med grydeskeer og grydelåg passer til italienerne, og fællessang fra balkoner passer til danskerne. 
Det er ikke svært for mig at få et billede frem på den indre nethinde af Nina med headset og højttalere midt i en gård, mens ejendommenes beboere med varierende elegance følger hendes indgående instruktioner og efterligner hendes perfekt timede bevægelser.
Men hvordan får hun løn for sine anstrengelser?
Så kommer billedet af mønter svøbt i avispapir, der daler ned til hende. Og med det en for længst glemt sang – eller rettere, melodien til sangen kom først, derefter brokker af ord og linjer og til sidst titlen og et gæt på forfatteren. Det måtte jo være Tom Kristensen, hvis sans for musikken i det danske sprog og ordmalerier ikke har mange ligemænd.
Med mellemrum er melodien i dansant trefjerdedelstakt (af Jørgen Bentzon, 1936) siden kommet tilbage i min bevidsthed. Den er som skabt til ordene, bl.a. med mulighed for en god, lang optakt, mens lirekassen, baggårdens pibeorgel, suger luft til sig for derefter med et mangetonet brøl at begynde på melodien.
Det med den lange optakt gjorde jeg virkelig en dyd af, da jeg fremførte sangen for gemalinden. Bagefter glædede hun sig over, at den ikke var af Grundtvig, der som bekendt altid har et vers til.
Jeg tog kritikken til mig, mens jeg stiltiende lovede mig selv,  at jeg ved passende lejlighed ville skrive en blog, hvori sangen indgår.
Ninas balkongymnastik er den ene anledning.
Den anden er Phillip Faber, der i fredstid er chefdirigent for DR Pigekoret, men i disse tider og lige så fremragende er Kongerigets Virtuelle Coronafællessangleder.
Ingen over og ingen ved siden af ham.
Når det er sagt, vover jeg mig frem med min anmærkning, som er, at han altid fremtræder med en renskuret pænhed, der får selv de bedst afsprittede hænder til at virke livsfarlige.
Jeg ser de bøgelyse øer og andet fra sangskatten ligger lige til hans højreben, men kan han takle kropsligheden i Tom Kristensens sang om lirekassen og få forfatterens og komponistens tone af rå spilleglæde og hylende skønhed og gestaltningen af børns og proletarers vildt klaprende fryd til at blomstre i DR Pigekorets søde munde?
Hvis – så vil jeg, når omstændighederne tillader det, købe en hat, tage den af for ham og aldrig mere sætte den på hovedet. – Gør han Kristensen og Bentzons sang om lirekassen til DR Pigekorets signaturmelodi, er jeg sikkert ikke den eneste, der besvimer.
Højskolesangbogen gengiver de 5 første vers af Lirekassens i alt 11. Digtet er fra Mirakler (1922) og kommer her i Højskolesangbogens forkortede udgave:

Nu hulker den, nu hvæser den, 
nu bruser den, nu blæser den,
nu drejer lirekassens sving
en skingrende musik.
Nu gurgler den, nu galer den,
nu hiver den, nu haler den
en tone af hver orgeltragt,
en symfoni af blik.

Og alle piger drejer rundt
og svajer rundt og leger rundt
med sejlgarnssløjfer tøjlende
det stride, hvide hår.
Med smæld mod retiraderne
og genlyd af facaderne
blir takten trampet i hver sjæl
fra tre til tretten år.

Og drengene, bersærkerne,
som planker plankeværkerne,
gir melodien underbund
af musikalske vræl.
Med hylene og fagterne
de understreger takterne
og tramper tempo i hvert bræt
med træskotå og hæl.

Igennem alle gårdene
går tjæpmusik bedårende
og slynger sig fra asfaltbund
til skortstenshættens top,
og tonen vokser rivende;
thi gaflerne og knivene
og skeerne og fadene
bli'r rytmisk vasket op.

Og alle køkkenpigerne
går ned ad køkkenstigerne
og støtter deres unge bryst
på rød, men fyldig arm.
Og penge kommer dalende
fra kvisten og fra salene;
en mønt svøbt i avispapir
fra hver en vindueskarm.

 Jeg kan tilføje, at det af artiklen i Kaunis Grani fremgår, at Nina og de andre ledere af balkongymnastik i Finland ikke får deres løn smidt ned i avispapir fra balkonerne. Det er de lokale oplysningsforbund, der står for omkostningerne. Det er en god investering, for gymnastik kræver såvel som sang både fysisk og mentalt nærvær og tilbyder, med en vis accentforskydning, en højst nødvendig træning af begge områder for at opretholde spændstigheden eller ligefrem øge den.
At det bliver mere end svært for selv Nina Ruda at  koreografere Lirekassen  til et gymnastikprogram for selv meget spændstige ældre er givet. Måske endnu sværere end at få DR Pigekoret til at hulke og hvæse under ledelse af Phillip Faber.


ANNONCE:











Ingen kommentarer:

Send en kommentar